מצבות זיכרון לקברי אחים נחנכו במהלך השבוע בעיר ויניצא ובעיר צ’רבוני הסמוכה לברדיטשוב. המצבות נחנכו במהלך סיור שקיימה משלחת “מרכז רבני אירופה” בראשות הרב אריה גולדברג מנכ”ל “המרכז”, הרב יוסף ביינהקר סמנכ”ל “המרכז” והרב אברהם אבא טורצקי מזכיר “מועצת רבני אירופה” במהלכה עמדו אחר ההתפתחות המרשימה של הקהילות היהודיות.

את קברי היהודים-אחים הטמונים ביערות עד, אשר כף רגלם של בני אדם לא דרכה בהם שנים רבות, חשף ואיתר הרב ישראל מאיר גבאי, העומד בראש אגודת “אהלי צדיקים” אשר פועלת לאיתור ושיקום בתי עלמין יהודיים במזרח אירופה.

ניצולי שואה וצאצאיהם תיארו במהלך הטקס סיפורים מסמרי שיער על האכזריות הרבה וההתעללות של הנאצים ימ”ש ועוזריהם כאשר הוליכו את היהודים עשרות קילומטרים בקור ובשלג.

בין השאר סיפר בן של ניצולת שואה, מר פליקס צימרמן על אמו גב’ רוזה רוט אשר שיכלה את בעלה והתינוק הקטן יחד עם שאר בני משפחתה הי”ד. לימים נישאה שוב לאלכסנדר צימרמן ונולד הבן פליקס, טרם פטירתה היא ביקשה מבנה משאלה אחת: “מאחר ובעלי ובני הקטן יחד עם שאר בני המשפחה לא זכו להיקבר בקבר ישראל, יש לי במגירה את תמונותיהם. אנא הנח בתוך קברי את תמונותיהם. שלפחות אזכה לקבור את התמונות יחד עמי!!!

באירועי הזיכרון השתתף קהל רב יחד עם רבני ערים מהאזור. מי שנשאו דברים בטקס העלו על נס את היוזמה המיוחדת של הנצחת יהודי השואה הי”ד שאין להם ציון ומצבה, הרבנים הביעו את הערכתם ותודתם ליו”ר “מרכז רבני אירופה” הרב מנחם מרגולין על פעילותו ותמיכתו הרבה שמאפשרת את הפעילות הענפה והמגוונת.