‘מרכז רבני אירופה’ יחד עם אגודת ‘אהלי צדיקים‘ קיימו היום טקס חנוכת מצבות על קברי יהודים שנרצחו במהלך השואה ונקברו יחד בבורות הריגה המוניים בעיירות מטייבקא ופוסטומיתי שבמחוז רובנא.

ברחבי אוקראינה וסביבתה קיימים עשרות בורות קבורה יהודיים המוניים כאלה, ובימים אלה כאשר מלאו 80 שנה לפרוץ מלחמת העולם השניה וחורבן יהדות אירופה, פועלים יחדיו ‘מרכז רבני אירופה’ ואגודת ‘אהלי צדיקים’ בראשות הרב ישראל מאיר גבאי, להנצחת זכרם לדורות עולמים בהקמת מצבות זכרון על גיא הריגתם של קדושים אלו אשר בארץ המה.

המצבות הוקמו כעד זכרון בעיירות מטייבקא ופוסטומיתי שבמחוז רובנא. עמוק בתוך יער שאין אליו אפשרות גישה ברכב נחנכו אנדרטות זיכרון לנרצחים בקברי אחים שבמקום. את המקום גילו תושבים מקומיים שהיו עדי ראיה לרציחות האכזריות. העדים ביקשו לטהר את מצפונם וסיפרו עליו ליהודים אותם פגשו. המידע הועבר לרבנים במקום וממנו הגיע ל’מרכז רבני אירופה’.

היה זה אחד מהאירועים המרגשים שידעו תושבי המקום בתזמון מצמרר, טקס גילוי האנדרטאות התקיים ביום הזכרון לרציחת 5,000 היהודים האחרונים בגטו רובנא. בדיוק לפני 79 שנה, בכ”ח תמוז, הובלו אחרוני היהודים בקרונות מסע לעומק יער קוסטופל ושם נרצחו ובכך חוסל גטו רובנא.

כל הדוברים באירוע ציינו בהתפעלות את העובדה שהטקס נערך בתאריך בו התרחשו האירועים הקשים. שליח חב”ד במקום הרב שניאור שניאורסאהן, שבכל שנה ביום הזכרון עולה עם יהודי רובנא לקבר האחים ביער קוסטופל, ביקש שבמעמד תפילת א-ל מלא רחמים והקדיש יוזכרו גם קדושי רובנא שנרצחו בקוסטופל.

הטקס נערך בהשתתפות מנכ”ל “מרכז רבני אירופה” הרב אריה גולדברג, ומזכיר מועצת רבני אירופה הרב אברהם אבא טורצקי,  רבה של רובנה-וולין והמחוז הרב שניאור שניאורסאהן, ראש העיר המקומי, מושל המחוז, ראשי הקהילה היהודית ובכירי הממשל שציינו את התפעלותם מהמיזם של ‘מרכז רבני אירופה’ ובסיוע אגודת “אהלי צדיקים” הקימו עד כה ברחבי אירופה 25 קברי אחים לזכרם של יהודים שנרצחו בשואה באוקראינה וממשיכים במיזם בערים נוספות.

את האירוע המרטיט שהתקיים מעל קבריהם של אלפי הקדושים המעונים הי”ד שנהרגו בשנת תש”א, הנחה הרב אברהם אבא טורצקי שאף השמיע פרקי חזנות בתפילת ‘קל מלא רחמים’.

במהלך הטכס נשא דברים רומן פרקוביץ’, קשיש נכרי בן המקום, שתיאר בהתרגשות את זכרונותיו מאותם ימים קשים עת היה ילד בן 7. “דוד שלי סיפר לי על אשה יהודיה שהגיעה ביום שישי עם 2 ילדות קטנות בניסיון להימלט מהנאצים. היא הראתה לו שקית עם מטבעות זהב ואמרה לו שהיא מוכנה לשלם כל סכום שיבקש אם יזדרז לקחת אותם עם הסוס והעגלה שלו לבית הכנסת בסוטצ’ין ובלבד שיגיעו לפני שבת כי איננה רוצה לחלל אותה. הוא לקח אותם במהירות למקום שביקשה ועד יום מותו נשאר עם החידה האם הצליחו להינצל או שמא ניספו”.

בהמשך דבריו תיאר את האכזריות הקשה של הגרמנים באותם ימים. “אמא שלי סיפרה לי שראתה מחלון הבית אישה יהודיה הולכת עם תיק בו הסתירה תינוקת קטנה מפני הגרמנים. יתכן שזאת היתה הבת שלה. ככל הנראה התינוקת בכתה והאשה התכופפה אל התיק בניסיון להרגיע אותה. באותם דקות עבר במקום חייל גרמני. הוא הבחין במתרחש שלף אקדח ובקור רוח ירה למוות באשה ובפעוטה והמשיך בדרכו”.

מנכ”ל “מרכז רבני אירופה” הרב אריה גולדברג הודה בפתח דבריו ליו”ר ‘המרכז’ הרב מנחם מרגולין אשר עומד יחד עם אגודת ‘אהלי צדיקים’ מאחורי המיזם ההיסטורי ואמר: “באנו לכאן במטרה להגיד לכל העולם שאיננו שוכחים את מי שנרצחו על קידוש השם. חנוכת מיזם ‘קברי אחים’ היא מסר לעולם ובעיקר לאוקראינה. לפני עשרות שנים כאשר הגרמנים הפיצו תעמולה אנטישמית היו מי שאמרו כי אלה רק מילים ודיבורים ואיש לא פגע מכך. חלפו הימים והמילים הפכו למעשי רצח קשים. שישה מיליון יהודים נטבחו. מילים הורגות. יהודים הלכו ביערות, הגיעו למקום הזה ומאות המילים הפכו למכונות יריה שרצחו אנשים, נשים וטף כאן במקום הזה, על האדמה עליה אנו עומדים. ‘מרכז רבני אירופה’ שם לו למטרה להעמיד נר זיכרון לאותם אלפי יהודים שנרצחו ובמקביל להמשיך לחזק את הזהות היהודית של היהודים באירופה ולשאת בגאון את האבוקה של עם ישראל”.

בהמשך דבריו הודה לשליח חב”ד המקומי הרב שניאור שניאורסון, רבה של רובנא-וולין, שסייע רבות בידי ‘המרכז’ לארגן את האירוע ואף הביא לטקס קבוצה של יהודים מקומיים מהעיר כדי להראות שאור היהדות ממשיך לדלוק במקום.

“זאת התשובה הניצחת לצוררים הגרמנים שביקשו לרצוח את הגוף והנפש היהודית. אנחנו כאן וממשיכים לגדול ולהתפתח”, אמר הרב גולדברג בסיום דבריו.