איך מבטיחים שזמן העבודה יהיה מנוצל לחלוטין? מה הסוד לשכנע אדם לתרום דווקא למטרה אותה אני מקדם? ומה סודם של הנואמים שמצליחים לרתק את הקהל? התשובות לשלוש השאלות הללו עמדו במרכזו של הסמינר המקצועי שקיים ‘מרכז רבני אירופה’ ל-50 רבנים בימים שני עד רביעי בשבוע האחרון של חודש תמוז.

את הסמינר אירח הרב שלמה וילהלם רב העיר ז’יטומיר והמחוז. הרבנים שהו בכפר הנופש “אור אבנר” שבמקום והוא היווה עבור הרבנים מרחבי אירופה, שחלקם משמשים רבנים בערים מרוחקות, הזדמנות למפגש ושיחה עם עמיתיהם בנושאים רבים העומדים לפתחם.

במהלך הסמינר שמעו הרבנים הרצאות מפי אנשי מקצוע במגוון נושאים שכל אחד מהם נשא שלושה הרצאות. הרב משה גולדשטיין, מאמן אישי ועסקי, עסק בנושאים של ניהול וניצול זמן לצד העצמה אישית.

הרב צבי סילבר, יועץ כלכלי למוסדות וארגונים, נשא דברים בפני הרבנים בנושאים כלכליים שונים והציג בפניהם מגון אפשרויות מעולם העסקים לניהול כלכלי של מיזמים.

הרב נתן רוזן מנהל קורס מרצים בארגוני הקירוב, דיבר על על צורות הדיבור השונות בסדנה, בשיעור, הרצאה, נאום או דרשה תוך שהוא משתמש, להנאת הרבנים, בדוגמאות מההרצאות שנישאו לפניהם.

במהלך הכינוס שמעו הרבנים הרצאות ושיעורים מפי מומחים נוספים וקיימו שיחה עם מר יואל ליאון, שמכהן למעלה מ-20 שנה בתפקידים שונים במסגרת משרד החוץ בישראל וכיום מכהן כשגריר ישראל באוקראינה. השגריר, שביקש לכבד את הרבנים ובא אליהם, שיתף את הנוכחים בשורה של תובנות מנסיונו הרב שיסייעו להם בעבודתם. בתום הפרק הפורמלי התקיימו שיחות בין הרבנים מאירופה לשגריר שהשיב בהרחבה.

מר ליאון הוא בין הבודדים בשירות החוץ של ישראל שהוא שומר מצוות והולך כיפה בגלוי וחוטי הציצית משתלשלים בגאון על מכנסיו. הרבנים, שהופתעו למראהו, התעניינו בתפקידו ובאורח חייו ושמעו ממנו על התפקיד כמו גם על הקפדתו להתלבש בגלוי כיהודי שומר מצוות דבר שכדבריו זוכה להערכה בקרב שגרירים ממדינות שונות עימהן הוא נפגש.

במהלך שהותם באוקראינה ביקרו הרבנים במקום מנוחתם של הרה”ק מרנן רבי לוי יצחק בברדיטשוב הבעל שם טוב במעז’יבוז’ ורבי ישראל מרוז’ין בסדיגורא.

רבה של ברדיטשוב ושליח חב”ד במקום הרב משה טאלער, מצאצאי סניגורן של ישראל, סיפר לרבנים בסמוך לציון על העבודה והעמל שהשקיע באיתור מקומו המדוייק של ציון רבי לוי יצחק מברדיטשוב, ילדיו ודמויות יהודיות ידועות נוספות שחיו בברדיטשוב ונטמנו בבית העלמין בו. הוא ציין כי עדיין לא נחשף הכול והעבודה נמשכת.

יממה לאחר סיום הסמינר המקצועי השתתפה משלחת רבנים החברים ב”מרכז רבני אירופה” בחנוכת מצבת זיכרון שנבנתה בעיירה סדיגורא הסמוכה לצ’רנוביץ, שם אותרו לאחרונה קברי אחים של יהודים שנרצחו בשואה על ידי הנאצים ימ”ש ונקברו יחדיו. בסיוע גורמי מקצוע יהודיים אותרו שמותיהם של  יהודים שנרצחו במקום.

הגב’ בלה, קשישה אוקראינית, סיפרה בטכס כי יהודי סדיגורה שבדרום אוקראינה – סמוך לגבול עם רומניה ומולדובה, חשבו שהניצחון של הצבא הרוסי על צבא גרמניה בקרבות שהתנהלו באזורם ביולי 1941, מבשר מבחינתם את סוף המלחמה וסוף להתנכלויות מצד צבא רומניה ששלט אז באזור ושיתף פעולה עם הנאצים.

אלא שהפיקוד הרוסי התיר לכנופיות של מקומיים – אוקראינים ורומנים “24 שעות לעשות ביהודים ככל העולה על רוחם”. תחושות ההקלה של יהודי האזור הפכו מיד לסיוט רצחני “שיחקנו כל הילדים ופתאום החברים היהודים שלנו התחילו להיעלם אחד אחד” סיפרה בקול רועד הגב’ בלה במעמד גילוי המצבה שהקים “מרכז רבני אירופה על קבר אחים ענק בו נקברו – חלקם בעודם בחיים, כ-1,200 ילדים, נשים וגברים יהודיים מהעיירה וכפרי האזור. מזכיר מועצת מרכז רבני אירופה הרב אברהם אבא טורצקי נשא תפילת א’ל מלא רחמים בטקס.

קבר האחים והעדויות המצמררות אותרו בין השאר ע”י רב העיר צ’רנוביץ, הסמוכה, הרב מענדי גליצנשטיין והוא רתם את מרכז רבני אירופה, להקים מצבה על קבר האחים. בטקס גילוי המצבה שהתקיים מעל קבר האחים שנחפר במעלה גבעה סמוכה לסדיגורה, נכחו מושל המחוז, איום וסילוביץ, שגריר ישראל באוקראינה, יואל ליאון, מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, רב קהילת ז’יטומיר ומערב אוקראינה, הרב שלמה וילהלם, חברי הקהילה היהודית הקטנה ששרדו בסדיגורה ושכנים אוקראינים שחלקם העידו איך עוד כמה ימים לאחר הטבח הנורא “האדמה עוד בערה” כהגדרתם.

מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, אמר במעמד גילוי המצבה כי מרכז רבני אירופה, המונה יותר מ-700 רבנים ברחבי היבשת, נרתם למשימה ומצוי כעת בעיצומו של מבצע איתור והקמת מצבות על קברי אחים נוספים של יהודים שנטבחו על אדמת אוקראינה. “אנחנו אוספים עדויות כל עוד ניתן לעשות כן מהקשישים – יהודים ואוקראינים שעדיין זוכרים, מאתרים את קברי האחים ורק לאחר שצוות מומחים מאשר את הממצאים, אנחנו מקימים מצבות לזכר הנספים”

יושב ראש מרכז רבני אירופה ואיגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, הבהיר כי הפעילות המיוחדת לאיתור והקמת מצבות על קברי הנספים מתקיימת במקביל למאמץ להפחת חיים יהודיים מחודשים ברחבי אוקראינה, תוך כדי שיקום בתי כנסת ומקוואות שנחרבו.

שגריר ישראל באוקראינה, מר יואל ליאון, שנשא תפילת קדיש במעמד המרגש, הודה למרכז רבני אירופה על היוזמה ומימושה בשטח וסיפר כי השגרירות מנהלת תוכנית מיוחדת להכשרת מורים אוקראינים כיצד ללמד את מאורעות השואה ולקחיה בבתי הספר ברחבי אוקראינה. השגריר ליאון קרא לנשיא החדש של אוקראינה ולחברי הראדה (הפרלמנט האוקראיני) לאמץ את הגדרות האנטישמיות של הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה ה- IHRA.