עם פרסום פסק הדין, הבהיר הרב מנחם מרגולין, יו”ר “מרכז רבני אירופה RCE” ו”איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA)”, שמוביל מזה שנים מאבקים רבים כנגד ניסיונות חקיקה נגד שחיטה כשרה ברחבי היבשת  כי המרכז והאיגוד בראשותו, יבחנו כל דרך חוקית ופרלמנטרית אפשרית על מנת להגן על זכויות היהודים בכל מקום באירופה.

“זהו יום עצוב עבור יהדות אירופה”, אמר הרב מרגולין. “מזה עשרות שנים, וככל שיותר ויותר מדברים על זכויות בעלי חיים, השחיטה הכשרה נמצאת תחת מבול של התקפות בלתי פוסקות, וניסיונות חוזרים ונשנים לאסור אותה. כל בסיס ההתקפות בנוי על הנחת היסוד הכוזבת לחלוטין כי שחיטה כשרה היא אכזרית יותר משחיטה רגילה, בעוד הציד מותר באירופה למטרות ספורט מתוך כבוד ל…מסורת הדורות. הפסיקה מעמידה את רווחת בעלי החיים מעל הזכות הבסיסית של מיעוטים לחופש הדת ומהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה”.

הרב מרגולין הוסיף והתריע: ” יש בפסיקה פוטנציאל הרסני לקהילות יהודיות במדינות נוספות באירופה, שכן  היא מאפשרת למדינות נוספות להתייחס לעקרון חופש הדת כ’סחיר’, ללכת בעקבות בלגיה. אם כל מדינה אירופאית תעשה זאת פירוש הדבר שלא יהיה יותר בשר כשר זמין באירופה.

“בית הדין שלח מסר נוראי ליהודי אירופה – אתם והמנהגים שלכם לא רצויים כאן. מדובר בשלילה של זכויותינו הבסיסיות כאזרחי אירופה. אנחנו לא יכולים לתת לזה יד ונמשיך לפעול בכל דרך כדי להבטיח שזה לא יקרה”, ציין הרב מרגולין.

בית המשפט האירופי לצדק הכריע בתיק בלגי, הנוגע לחוקי פלנדריה ווולוניה, הדורש לתת מכת חשמל לבעלי חיים לפני שחיטה – בניגוד לחוקי השחיטה הכשרה. בית המשפט קבע כי מדינות בודדות החברות באיחוד האירופי יכולות לחוקק חוקים האוסרים קיום שחיטה כשרה וחוקים מסוג זה אינם כשלעצמם מפרים את זכויות חופש הדת הכלולות באמנת זכויות היסוד של האיחוד האירופי. פסק הדין מנוגד לחוות דעת שניתנה בתחילת ספטמבר 2020 על ידי עו”ד בית המשפט האירופי שהציע את ההיפך.