ראשי “מרכז רבני אירופה” בראשות המנכ”ל הרב אריה גולדברג והסמנכ”ל הרב יוסי ביינהקר קיימו לאחרונה ביקור רב רושם בקזחסטן הרחוקה, שם חנכו שני מרכזי חסד חדשים של “מרכז החסד האירופאי”, שהוקם ביוזמת “מרכז רבני אירופה”, שנפתחו במקום למען מאות היהודים המתגוררים במקום וזקוקים לסיוע כספי והומינטרי כאחד.

מרכז החסד הראשון במדינה נחנך באלמאטי בראשות רבה של קזחסטן הרב ישעיה כהן והרב אלחנן כהן רבה של אלמאטי והמרכז השני נחנך בעיר הבירה אסטנה בראשה עומד הרב שמואל קרנוח, שמכהן 11 שנים ברבנות העיר ומשקיע רבות בכל עניני היהדות. בחנוכת מרכז החסד השתתפו גם הרבנים ישעיה ואלחנן כהן לצד רבני ויהודי האזור וכן שגריר ישראל בקזחסטאן מר אדווין נתן יאבו גלוסמן שברך בחום את הרבנים וראשי המרכז על היוזמת החסד המבורכת.

במהלך השנתיים האחרונות נחנכו 28 סניפים של “מרכז החסד האירופאי” שהוקם ביוזמת “מרכז רבני אירופה” כחלק מהמשימה שנטל על עצמו “המרכז” לפתיחת 50 מרכזים להשאלת ציוד רפואי ב-50 ערים באירופה למען היהודים המתמודדים עם אתגרים בלתי פשוטים. המיזם החל לפעול בסמוך להתפרצות נגיף הקורונה במטרה לדאוג ליהודי אירופה הזקוקים למכשור רפואי. כל סניף כולל ציוד רפואי המותאם מגיל לידה ועד שיבה ומהווה בשורה של ממש ליהודי אירופה.

במהלך הביקור בקזחסטן זכו ראשי “המרכז” להשתתף באירוע מרגש ומרטיט כאחד. יהודי תושב המקום, כבן 82, החליט במסירות נפש לעבור ברית מילה ולהיכנס בבריתו של אברהם אבינו ע”ה. בסנדקאות כובד הרב אריה גולדברג מנכ”ל “מרכז רבני אירופה” אשר התרגש עד למאוד בשעת קיום המצווה החשובה. עין לא נותרה יבשה שעה שהיהודי ביקש שיקראו לו “יוסף” על שם אחד מסביו שהלך לעולמו לפני עשרות שנים.

לאחר הברית המרגשת וחנוכת מרכזי החסד בקזחסטן קיימנו שיחה עם רבה הראשי של קזחסטן, הרב ישעיה כהן, שסיפר על ימי הבראשית לפני כשלושים שנה: “הגעתי לכאן בפסח תשנ”ד יחד עם ידידי הרב יעקב מאיר קוביטשעק שמשמש כיום כשליח בסרטוב שברוסיה. היינו באותם ימים תלמידים בישיבה במנצ’סטר באנגליה שיצאנו לשליחות קצרה לקראת החגים. נכנסתי לבית הכנסת המקומי בקזחסטן בשבת קודש. אחד קרא בחומש, השני הביט בספר תורה, והעולה לתורה נתן תרומה בו במקום בעיצומו של החג. באותו הרגע החלטתי לעשות מהפך במקום, ואכן בחסדי השם, כיום כבר יש שלושה בתי כנסת בעיר, ומרגישים את המהפכה בכל מקום ומקום. יש כאן שישה ערים עם בתי כנסת, מרגישים את היהדות.

“ההתחלה הייתה קשה מאוד. הגעתי לכאן עם הרב קוביטשעק. היתה לי מחברת שם רשמנו את שמות חברי הקהילה, הלכנו לביקורי בית, וכך הכרנו את התושבים, ולאט לאט קרבנו אותם ליהדות.

“הייתי אז בחור צעיר בישיבה במנצ’סטר, כאשר הגאון רבי יוסף עקיבא כהן, ראש ישיבת ליובאוויטש מנצ’סטר, נשא דברים בהתוועדות בישיבה והוא דיבר רבות בעניין השליחות. אני זוכר את הרגעים שהבטחתי לעצמי שמיד אחרי הישיבה אני יוצא לעשות שליחות ולמסור על זה את הנפש. זאת לא היתה שאלה אם אצא אלא מתי אצא והיכן אשמש כשליח. לאחר זמן קבלתי הצעה לשמש כשליח בקזחסטן ומיד הסכמתי לכך. הגאון רבי יוסף עקיבא כהן סיפר לי כי בקזחסטן אין שליח זה 11 שנים, לאחר שהשליח הקודם שהיה שם במחתרת בגלל האיסור של רוסיה להפיץ יהדות הסתלק לבית עולמו”.

הרב כהן נזכר בערגה בימים ההם, “בחודשים הראשונים של שנת תשנ”ד, עשינו מחנה גדול לנערים וילדים כאשר בסופו היו לנו עשרים וחמישה בריתות שקיימנו לילדים בהסכמת הוריהם. זו הייתה התחלה טובה. לאחר מכן התחתנתי וחזרתי למקום עם רעייתי. עד היום עומדים לנגד עיניי דברי כ”ק הרבי מליובאוויטש שאמר שלעולם שליח לא הולך לבד, כולנו עושים זאת מכוח המשלח, בפרט שכאן טמון אביו של הרבי.

“כאשר באנו היה כאן בית כנסת קיים שהיה פתוח שעתיים בשבוע רק לתפילות השבת, וחוץ מכך לא היתה שום פעילות יהודית. עשינו הכרות עם הקהילה, ובסיעתא דשמיא תפסנו קשר עם יהודי המקום ולאט לאט הצלחנו במשימה, היהדות התפתחה, וכך אנו זוכים כיום לראות הצלחה רבה בכל השנים שעמלנו פה”.

הרב כהן מספר בהתרגשות על הברית המיוחדת שנערכה בקזחסטן בהשתתפות ראשי “מרכז רבני אירופה”, “זה היה השגחה פרטית ממש, שבדיוק כשהוא רצה לערוך את הברית, ראשי ה’מרכז’ היו כאן. זה היה מעמד מרגש ומרטיט לראות כיצד יהודי בן 82 עורך ברית במסירות נפש. הרגע הזה עורר בי את הנצחון שזכינו לו, את ניצחון האור על החושך”.

עתה לאחר חנוכת מרכזי החסד הרב כהן מבקש להודות מעומק הלב לראשי “מרכז רבני אירופה”, יו”ר ה’מרכז’ הרב מנחם מרגולין, מנכ”ל ה’מרכז’ הרב אריה גולדברג וסמנכ”ל ה’מרכז’ הרב יוסי ביינהקר העושים לילות כימים למען יהודי המקום באשר הם. “אני נפעם מהצניעות של ראשי ה’מרכז’. הם עושים דברים גדולים בשקט. קח כדוגמה את פתיחת מרכזי החסד בקזחסטן. מדובר באירוע ומעשה חסרי תקדים, זה יסייע רבות ליהודים במקום, בצורה שאני לא יכול להסביר במילים, זה פשוט יעשה כאן מהפך, וזה בדיוק המהות של ‘מרכז רבני אירופה’, ששמים תמיד לנגד עיניהם את טובתם של יהודי אירופה באשר הם”.

מרכזי החסד יעניקו סיוע הומניטרי לכל יהודי קזחסטן הן במקרים מצערים חלילה, והן במקרים משמחים כגון יולדות ותינוקות אשר זקוקים לסיוע שוטף, בפרט במקום כמו קזחסטן שם היהודים מתמודדים עם אתגרים בלתי פשוטים.

רבה הראשי של קזחסטן מספר כי ההקרבה של ה’מרכז’ למען רבני אירופה היא משהו יוצא דופן, “הרבנים ברחבי אירופה זוכים לסיוע תמידי מראשי ה’מרכז’. הם לא נחים לרגע, פשוט תמיד עושים הכל בכדי לסייע לרבנים ולקהילות היהודיות, במטרה להאיר את החושך הרוחני שיש כאן”.