התרגשות שיא נרשמה בשבוע האחרון בעיר בנדרי שבחבל “טרנסניסטריה”, לאחר ששלוחי חב”ד מולדובה, בראשות הרב זושא אבלסקי, הפועל זה למעלה משלושים שנה במקום במסירות רבה למען הקהילה היהודית, חנכו יחד עם “מרכז רבני אירופה” את הסניף ה-36 של ‘מרכז החסד האירופאי’. בחנוכת הבית השתתפו הגאון הרב ירמיה כהן ראב”ד פריז וחבר נשיאות “המרכז” והרב יוסף ביינהקר סמנכ”ל ה”מרכז”.

בשנתיים האחרונות נחנכו 36 סניפים של “מרכז החסד האירופאי” שהוקם ביוזמת “מרכז רבני אירופה”. ה”מרכז” נטל על עצמו פתיחת 50 מרכזים להשאלת ציוד רפואי ב-50 ערים באירופה. המיזם החל לפעול בסמוך להתפרצות נגיף הקורונה במטרה לדאוג ליהודי אירופה הזקוקים למכשור רפואי. כל סניף ברחבי הקהילות כולל ציוד רפואי המותאם מגיל לידה ועד שיבה.

טרנסניסטריה היא חבל ארץ בדלני הנמצא בשטחה של רפובליקת מולדובה, 50 ק”מ מקישינב. מולדובה, בה יש כיום כ-2.6 מיליון תושבים, קיבלה בשעריה למעלה מ-300 אלף פליטים מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני שנתיים. כ-100 אלף פליטים נותרו בשטח מולדובה ולא המשיכו הלאה.

“כמות הפליטים שנמצאת כאן זקוקה להמון סיוע בצרכים יומיומיים”, אומר הרב זושא אבלסקי רבה של  מולדובה ושליח חב”ד במקום. מסתובבים פה מאות אלפי אנשים שאיבדו את כל אשר היה להם. הם נותרו עם הבגדים שעל גופם ומעט דברים נוספים. במשך ימים ארוכים אני יחד עם רבנים נוספים, שליחי חב”ד בערי מולדובה, כמו הרב מנחם מענדיל גוצל מקישינב שבמולדובה, עסוקים במתן סיוע בפועל ושיחות עם גופי סיוע בינלאומיים שידאגו להם.

מרכז החסד שנחנך בעיר בנדרי שבטרנסניסטריה, הוא מרכז החסד הראשון מסוגו בחבל הבדלני. הוא יעניק סיוע כספי והומוניטרי לקהילה היהודית המקומית  שמתמודדת עם אתגרים לא פשוטים במקום.

טרנסניסטריה נחשבת לעצמאית בכל הנוגע לכלכלתה ומשילותה. לפני כשלושה עשורים התקיימה במקום מלחמה עקובה מדם. המונים שהתגוררו במקום עזבו את האזור, שראשיו התעקשו להישאר חלק מברית המועצות למרות פירוק מסך הברזל.

כבכל הקהילות היהודיות בחבר העמים נותקו גם יהודי טרנסניסטריה מחיי היהדות. הדבר הביא את רבה של מולדובה הרב זושא אבלסקי יחד עם הרב מנדי גוצל להגיע לטרנסניסטריה מידי שבוע ולרומם את קרן היהדות במקום. הערים המרכזיות בחבל הבדלני הינם טירספול ובנדרי. הם השקיעו רבות באנשי הקהילה היהודית במקום בגשמיות וברוחניות. בשנה האחרונה מגיעים הרב גוצל ורעיתו בכל שבת לטרנסניסטריה, מקיימים שם תפילות בציבור וסעודות שבת.

לדברי הרב אבלסקי, “בכל שבת מגיעים למעלה מחמישים יהודים להשתתף בתפילות ובסעודות, ובימי החגים מגיעים לכאן כמה מאות. זוהי התרגשות מיוחדת לראות אותם מגיעים להתפלל לאחר שנים שהם היו כמעט מנותקים לחלוטין מכל דבר שקשור ליהדות”.

בחנוכת מרכז החסד הראשון מסוגו השתתפו, הרב זושא אבלסקי רבה של מולדובה, הרב מנחם אקסלרוד רבה של קישינב, הרב מנחם מנדל גוצל רב המחוז, מר מריק פינקלזון יו”ר הקהילה היהודית בטרנסניסטריה אשר נשאו דברי שבח וברכה והודו ל”מרכז רבני אירופה” ונציגיו בטקס, הגאון הרב ירמיה כהן ראב”ד פריז וחבר נשיאות “המרכז” והרב יוסף ביינהקר סמנכ”ל ה”מרכז”, אשר מוסרים נפש למען כל יהודי באשר הוא.

לצד הקמת הסניף ה-36 של “מרכז החסד האירופאי”, נערכים בבנדרי לשיפוץ המבנה שהוענק על ידי העירייה המקומית בו יקיימו אנשי הקהילה היהודית את שיעורי התורה והתפילות. בית הכנסת ייקרא על שמו של הרה”ק מריבניץ זיע”א – בית חיים זאוויל חב”ד, אשר עיר מגוריו קרובה היתה מאוד לעיר בנדרי.

מדובר בהתפתחות חסרת תקדים במקום אשר כמעט לא נראתה בו רוח יהודית פועמת עשרות שנים. על פי התכנון, מרכז החסד כמו גם בית הכנסת יכניסו רוח חיים מחודשת בקרב היהודים במקום שצמאים ליהדות ולכל דבר שבקדושה לאחר כחמישים שנה שהמקום היה שומם.

יממה לאחר מכן התקיימה בקישינב שבמולדובה חנוכת הסניף ה-37 של “מרכז החסד האירופאי” שע”י “מרכז רבני אירופה” בשיתוף פעולה עם חב”ד מולדובה. בחנוכת המרכז השתתפו הגאון הרב ירמיה כהן ראב”ד פריז וחבר נשיאות “המרכז” והרב יוסף ביינהקר סמנכ”ל ה”מרכז”. את האירוע כיבד בנוכחותו שגריר ישראל למדינת מולדובה מר יואל ליאון והשתתפו בו ראשי הקהילה היהודית המקומית. נשיא קהילת חב”ד מר שמחה בוזו’ר, מנכ”ל חברת ויטה מר אלכסנדר בילינקיס, ויו”ר הקהילה היהודית ואיש העסקים מר שבתאי חנוכייב.

בסניף ה-37 של “מרכז החסד האירופאי” יכולים אנשי הקהילה היהודית להשאיל ציוד רפואי מגוון לו הם נזקקים. כמו כן יעניק מרכז החסד סיוע להתמודדות עם התייקרות מחירי הגז דבר שמונע ממרבית אזרחי המדינה לחמם את ביתם כראוי.

קישינב בירת מולדובה נחשבת לאחת הערים הגדולות. מתגוררים בה כיום כ-650,000 תושבים לצד קהילה יהודית וותיקה. בשיחה מרגשת שקיימנו איתו סיפר הרב אבלסקי: “כיום יש במולדובה כאלף יהודים אשר מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים. זכינו להיות להם לבית לתורה ולתפילה כאשר זה הדבר היחיד שעוד מקשר אותם לשורשים שלהם.

“בנוסף יש בה עשרות אלפי פליטים שנמלטו אליה בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הפליטים הרבים קיבלו סיוע רב משלוחי חב”ד במולדובה. הסיוע התבטא באוכל, מגורים ועזרה רפואית. סניף “מרכז החסד האירופאי” שנפתח בשבוע שעבר ירכז את הסיוע הרב שמעניקים לנצרכים אנשי חב”ד הפרושים על פני ערי מולדובה כולה”.

בדברי ברכה שנשא הגאון הרב ירמיה כהן ראב”ד פריז וחבר נשיאות “המרכז” הוא שיבח את משפחות השלוחים: הרבנים מענדל אקסלרוד, מענדל גוצל והרב שמואל זלמנוב הפועלים במסירות נפש של ממש ודואגעם רבות ליהודים במקום כמו גם לפליטים.

השגריר ליאון העלה על נס במהלך דבריו את הפעילות הרבה של חב”ד במולדובה עבור עשרות אלפי הפליטים כמו גם ליהודים הרבים במקום. “בכל פעם אני עומד נפעם ומשתאה”, ציין השגריר.

מר בילינקיס דיבר בהתלהבות אודות הצורך במפעל חסד כמו זה שנחנך והתחייב לתרום ציוד נוסף למקום על מנת להרחיב את מעגל הסיוע.

“אין ספק כי מפעל חסד חשוב כמו זה שאנו חונכים כאן   יעזור לנו לשדרג את השירותים שהננו מעניקים לפליטים ולתושבי המקום”, סיכם רבה של מולדובה ויו”ר הקהילה הרב זושא אבלסקי, “וברצוני כאן המקום להודות לרבה של קישינב הרב מענדיל אקסלרוד המתמסר לפרוייקט בכל מאודו.

הקהילה היהודית אשר מתרגשת נוכח התפתחותה נהרה בשבוע שעבר לשמוע את שיעורי התורה כמו גם להשתתף בתפילות השבת והחג.