אחד מהצרכים הבולטים ביותר שעמם התמודדו בקהילות יהודיות רבות ברחבי אירופה בתקופות שיא ההתפרצות של מגפת הקורונה במדינות היבשת, היה מחסור חמור בציוד רפואי לטיפול בבני הקהילות ששוחררו מאשפוז ו/או ביקשו – לנוכח סכנת ההדבקות, לקבל טיפול בבתיהם ולא בבתי החולים שהיו כזכור עמוסים לעייפה.

“מרכז השאלה של ציוד רפואי במתכונת הנהוגה בישראל לא קיים בחלק ממדינות אירופה ורבים מבני הקהילות – ידם לא הייתה משגת לרכוש את הציוד. הצורך הזה עלה כמעט בכל שיחה שלנו עם ראשי קהילות שחבריהן נדבקו במחלה ובמיוחד במדינות ברה”מ לשעבר” אומר מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, הפועל במסגרת איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA). “לאחר סקר צרכים ברחבי היבשת גיבשנו רשימת ציוד מגוונת שתספק מענה באביזרים מיוחדים וציוד רפואי שישרת את בני הקהילות – חינם אין כסף – מגיל לידה ועד זקנה” אומר הרב גולדברג ומציין כי כל מרכז חסד יחזיק ציוד בשווי עשרות אלפי אירו.

הרב יוסי ביינהקר, סמנכ”ל מרכז רבני אירופה ומנהל הפרוייקט מסר כי כל מרכז חסד כולל מעל 300 פריטים ובהם: מחוללי חמצן, כסאות גלגלים, כסאות רחצה, קביים, רולטורים, משאבות חלב, מיטות תינוק, מכשירי TENS, מדי לחץ דם ועוד עשרות פריטים של ציוד רפואי. מרכזי החסד יפעילו גם מוקד תחזוקה לשימור, סטריליזציה ותיקון ציוד ואביזרים רפואיים שאינם מתכלים, וינהלו מערך לוגיסטי להפצה ואיסוף של הציוד והאביזרים אל ומבתיהם של בני הקהילה הנזקקים לסיוע.

“מרכז החסד הראשון ברשת, כבר פועל בעיר אודסה שבאוקראינה וסניפים נוספים יפתחו בשבועות הקרובים. עד סוף שנת 2021 נקים 26 מרכזי החסד להשאלת הציוד הרפואי במדינות: אוקראינה, בלרוס, בולגריה, לטביה,  רומניה, פולין, קרואטיה, קזחסטן, מולדובה, גאורגיה ומונטנגרו” אומר הרב ביינהקר.

יו”ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, EJA, הרב מנחם מרגולין, ברך את צוות מרכז רבני אירופה על ההיענות המקצועית והמהירה לצרכי הקהילות בהוצאת היוזמה לפועל והודיע כי האיגוד מנהל מגעים עם גורמי רפואה במדינות אירופה השונות על מנת להרחיב את הרשת ולהפכה מודל לסיוע קהילתי-אזרחי לכל נזקק.

רגע מרגש התרחש בטקס חניכת המרכז הראשון באוקראינה כשיו”ר איגוד ניצולי השואה באודסה, שוורצמן רומן מרקוביץ סיפר עד כמה המיזם נחוץ וחשוב ובמיוחד לניצולי שואה: “אמנם דואגים לנו לארוחה חמה, אבל לרבים מאתנו אין את האפשרות לצעוד מהמיטה ועד המטבח על מנת לאכול אותה, וכעת, תודות למרכז החסד נוכל לקבל גם ציוד רפואי ללא עלות”.