לראשונה באירופה יוקמו 26 מרכזים להשאלת ציוד רפואי בשורה של מדינות באירופה. את המרכזים יקימו “מרכז רבני אירופה” ו”ארגון הקהילות היהודיות באירופה” תחת השם “מרכז החסד האירופאי”. את הפרוייקט מרכז סמנכ”ל “מרכז רבני אירופה” הרב יוסף ביינהקר.

חתימת ההסכם שתאפשר הקמת מרכזי ההשאלה הללו, שהינם ייחודיים באירופה כולה, מהווה סיום של פעילות שנמשכה זמן ארוך במהלכו התייעצו אנשי “המרכז” ו”ארגון הקהילות” עם אנשי רפואה וסיעוד על המשאבים הנדרשים להקמת מרכזי חסד שדומים להם קיימים בישראל ואינם קיימים כלל ברחבי אירופה. גורמים שונים שעוסקים בתחום סייעו בהדרכה ועצה.

מדובר בפרוייקט שאין דומה לו באירופה והוא מחייב מערך לוגיסטי משמעותי לצד משאבים כספיים. בסוף השבוע שעבר חתמו נציגי “המרכז” ו”איגוד הקהילות” הסכם עם חברה מובילה בתחום אספקת ציוד רפואי שתספק לכל אחד מהסניפים ציוד בשווי עשרות אלפי יורו.

יו”ר “המרכז” ו”איגוד הקהילות” הרב מנחם מרגולין אמר: “המטרה היא לאפשר ליהודים בקהילות השונות, להשתמש בבית לתקופה בה הם זקוקים לציוד עזר רפואי”.

במרכזים שיוקמו בקהילות השונות יהיה ציוד כמו קביים, כסאות גלגלים, אביזרי הליכה וניידות, עזרי נשימה, עזרי הליכה, משאבות לאימהות מיניקות ועוד מוצרים רבים מהם בסיסיים אשר קיימים בישראל. מדובר בציוד שעלותו יקרה ורבים נמנעים לרכוש אותו וסובלים בלעדיו. “מרכז רבני אירופה” ו”ארגון הקהילות היהודיות באירופה” רואה לעצמו חובה לסייע למי שזקוקים לתמיכה, כמו גם למוגבלים חסרי יכולת. הדבר ימנע מבני המשפחה את הצורך לרכוש את הציוד הרפואי דבר שמשמעותו  הוצאות הכבדות המוטלות על חולים ובני משפחותיהם. לעתים נאלצו חולים לוותר על ציוד בסיסי והכרחי או לרכשו בכסף. האפשרות לקבלו ללא תמורה תחסוך כסף גם למערכת הבריאות, בין השאר בזכות חיסכון בימי אשפוז המושג כאשר החולים בטוחים לעבור לסביבה המותאמת לצרכיהם, בביתם שלהם.

קיומו של ציוד המותאם לצרכי החולה משפיע באופן ישיר על החלמתו ועל איכות חייו. אם עד עתה נדרשו חולים להיות מאושפזים לצורך תהליכי שיקום הרי שלאחר הקמת המרכזים על ידי “מרכז החסד האירופאי” יתאפשר ליצור סביבה בבית ההולמת את תנאיו של החולה בעזרת הציוד המתאים ומקדמת את תהליך ההחלמה.

כפיילוט לפרוייקט נבחרו 26 קהילות במזרח אירופה ובמרכז אירופה. בהן רומניה, לטביה, בולגריה ומדינות נוספות באירופה. ההשאלה תבוצע לתקופה של 3 חודשים הניתנת להארכה. אם יצליח הפיילוט הוא יורחב לרחבי אירופה כולה.

מנכ”ל המרכז הרב אריה גולדברג אמר כי בקהילות היהודיות באירופה התקבלה הידיעה בשמחה והערכה רבה. רבים ציינו כי מדובר בבשורה שתסייע רבות לחולים שהרגישו עד כמה היה מחסור בציוד עזר רפואי.