“לי לא היתה את הזכות שיש לכם לחגוג את בר המצווה בכותל המערבי”. כך פתח הראשון לציון הרה”ר הג”ר יצחק יוסף את דבריו בפני 130 בני נוער מאירופה שחגגו ביום חמישי את כניסתם לעול מצוות בטקס מפואר. ראש עיריית ירושלים משה ליאון פתח את דבריו בשירת הפיוט “שבחי ירושלים”, והופתע כאשר חלק מהנערים הצטרפו אליו בשירה. רב הכותל והמקומות הקדושים הג”ר שמואל רבינוביץ סיפר לנערים כי התרגש מאוד לראות אותם בשעות הבוקר מניחים ביחד תפילין, רבים מהם לראשונה בחייהם.

היו אלה רגעים מרגשים ממסע בר מצווה בלתי נשכח ומושקע מאוד שעשו בני הנוער במשך שבוע בישראל. מדובר בנערים בגילאי 12-13, שהגיעו לישראל מגרמניה, ספרד, אוקראינה ורוסיה ביוזמת ‘אגף מורשה’ של ‘מרכז רבני אירופה’ ובסיוע שורה ארוכה של קרנות חסד (קרן מרומים בניהולו של הרב בנצי ליפסקר, קרן דניאלי של הנגיד ר’ מוטי זוננפלד) לצד גופים ממשלתיים (הקרן למורשת הכותל, המשרד לענייני ירושלים, ההסתדרות הציונית) ואנשים פרטיים (איש העסקים רמי לוי רשת “שיווק השקמה”) שסייעו במימון ההוצאות האדירות של המסע.

זאת הפעם ה-12 בו עורך “מרכז רבני אירופה”, מסע כזה. יו”ר מרכז רבני אירופה” הרב מנחם מרגולין ציין כי זאת אחת מהפעולות להן מקדיש “המרכז” משאבים רבים במטרה להבטיח את הנאתם המרובה של הילדים שלוקחים עימם את החוויה לכל החיים. “חלק מהמדריכים והמדריכות במסעות האחרונים הם בוגרי המסעות הראשונים”, ציין הרב מרגולין.

בני הנוער הגיעו לישראל בתחילת השבוע בטיסות שונות מרחבי אירופה. את פנים קיבלו מנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג וסמנכ”ל המרכז הרב יוסי ביינהקר. הנערים והנערות הגיעו יחד עם רבנים ורבניות מהקהילות שלהם, שמלווים אותם לאורך כל ימי המסע שמטרתו להכיר להם את היהדות ואת ארץ ישראל. כל אחד מהילדים הוא בן/בת לאם יהודיה. רבים מהילדים לומדים בבתי ספר מקומיים נוכריים אך מגיעים לפעילות במסגרות שמפעילה הקהילה היהודית. במהלך המסע הם ביקרו  באתרי מורשת של עם ישראל שמחברים אותם לזהות היהודית שלהם. את המסע התחילו הנערים בערי הצפון.

ההזדמנויות לחיבור לזהות היהודית הן רבות. לאחר הרבנים המלווים את הנערים מאוקראינה התברר במהלך שיחה שקיים עם אחד הנערים שהוא כבר בן 13. “תניח תפילין”, הציע הרב לנער שמתגורר במחוז שלו אך לא בעיר בה מכהן הרב. הנער הסכים. לאחר שהניח לו תפילין הלך הרב לרגע להביא לנער נוסח אמירת ‘שמע ישראל’ ברוסית. כשחזר הבחין שהנער ממלמל משהו אותו הוא קורא מתוך הטלפון שלו. מה אתה אומר? תהה הרב. הנער הראה לו תפילה אותה נוהגים להגיד הנוצרים. אמרת לי שכאשר מניחים תפילין מתחברים לאלוקים, שח הנער לרב, אבא לוקח אותי לפעמים לכנסיה וזה מה שאנחנו אומרים שם. הרב המופתע קרא עם הילד קריאת שמע. “התמימות של הילד עשתה רעש גדול בשמים”, משוכנע מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, שמלווה את קבוצת הנערים לאורך כל ימי המסע.

על חוסר הידע של הילדים בכל הקשור ליהדות עמדו המלווים כבר ביום שני בבוקר. אחד הילדים מספרד שבא להתפלל עם הקבוצה ניגש לרב המלווה ושאל בתמיהה מה הם החבלים שקושרים הרבנים סביב היד והראש. היתה זאת הזדמנות לשיחה עם הנערים על נושא התפילין והנחתם לאחר כניסה לעול מצוות.

בשעות הערב של יום שני היו המשתתפים במסע עדים לאמונה היוקדת בלבבות של הנערים. אחד מהם פרץ בבכי סוער סמוך לציון מרן הרמב”ם זי”ע. הילד מירר בבכי ללא הפוגה במשך דקות ארוכות. סביבו עמדו עשרות ילדים שנראו נבוכים, וניסו בשלל שפות – רוסית, גרמנית וספרדית – להבין על מה סערת הדמעות. אלא שהילד לא נרגע. בין פרץ בכי אחד לשני הוא הסביר במילים מקוטעות, בגרמנית, לכמה מהילדים סביבו על מה הסערה. כאשר אלה הבינו הם פנו לכמה מבוגרים שעמדו שם בצד והסבירו להם על מה הסערה. אלה שלפו טלפונים סלולאריים וחייגו. מישהו הביא דף נייר. הילד שדקה קודם עוד בכה, הפסיק באחת וניהל שיחה. חיוך נרגש עלה על פניו. חלפו עוד כמה דקות והכול הסתדר.

בדרך חזרה לבית המלון הוא הסביר כי לפני שיצא מבית הוריו בגרמניה לטיסה לישראל, הם אמרו לו כי בטבריה טמון אחד המנהיגים הגדולים והחשובים  ביותר ביהדות ב-1000 השנה האחרונות. הם נתנו לו דף עם שמות כמה מבני המשפחה וביקשו ממנו להתפלל שם עליהם. הדף נשאר בבית המלון והנער שנבהל שהוא עלול להחמיץ את התפילה על קרובי המשפחה לא ידע מה לעשות. כאשר הרב שליווה אותו יצר קשר עם הוריו והם הכתיבו לו שוב את השמות – נרגע.

רגעי השיא של המסע היו ביום חמישי האחרון. בשעות הבוקר הגיעו הנערים אל רחבת הכותל המערבי שם קיבלו לידיהם טליתות והתפילין. בהתרגשות רבה נכנסו לכותל המערבי, שם רבני הקהילות שליוו אותם לאורך המסע סייעו להם בהנחת התפילין אותן תרם איש העסקים רמי לוי. הנערות המשתתפות במסע פנו להתפלל בעזרת הנשים עם נשות הרבנים.

בשעות הערב התקיימה מסיבת בר מצווה מרכזית במנהרות הכותל אותה הפיקו במקועיות רבה חברת “צבעים הפקות”. במהלך הארוע השתתפו הנערים והנערות בחידון היסטורי על תולדות עם ישראל והוכיחו ידע ובקיאות מרשימים. את תולדות עם ישראל למדו הנערים והנערות שהשתתפו במסע במהלך החודשים שקדמו לו כחלק מההכנה לו. ארבעה מהמשתתפים במסע שהצטיינו בידיעותיהם במהלך החידון זכו בגביעי כסף.

בארוע אותו הנעימו הזמר החסידי שמחה פרידמן והנגן החסידי לייבלה ליפסקר השתתפו ונשאו דברים שורה של רבנים ואישי ציבור ובהם הראשון לציון הגר”י יוסף, הג”ר שמואל רבינוביץ’ רב הכותל והמקומות הקדושים, משה ליאון ראש העיר ירושלים, הג”ר ירמיה הכהן חבר נשיאות “מרכז רבני אירופה”, הג”ר אליהו בר שלום רבה הראשי של בת ים, אברהם דובדבני יו”ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל מ”מ יו”ר ההסתדרות הציונית, מרדכי בניטה מנכ”ל המשרד למורשת ירושלים, הנדיבים הנגידים רמי לוי שתרם את הטליתות והתפילין ור’ מרדכי (מוטי) זוננפלד שמימן חלק מהמסע. במימון השתתפו גם המשרד לשוויון חברתי, הקרן למורשת הכותל, קרן דניאלי, ההסתדרות הציונית וקרן מרומים בניהולו של הרב בן ציון ליפסקר.