למעלה מ-230 בני נוער ומלווים מאירופה, ממדינות אזרביג’אן, פינלנד, גרמניה, רוסיה, ספרד, צרפת והונגריה, חגגו את כניסתם לעול מצוות בטקס מפואר אותו ערך להם אגף “מורשה” של “מרכז רבני אירופה” העוסק בחיזוק החינוך היהודי באירופה. היה זה שיאו של מסע בני ובנות מצווה בן שמונה ימים אותו ערכו בני הנוער ונועד להכיר להם את ארץ ישראל, עליה למדו ושמעו במסגרות השונות שמפעיל “מרכז רבני אירופה”.

את אירוע הסיום פיאר בהשתתפותו כבוד הראשל”צ הגר”י יוסף שנשא את המשא המרכזי בפני המשתתפים. בדברי ברכתו סיפר: “הייתי לפני מספר שנים ברוסיה ושם סידרו לי פגישה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. חשבתי שהפגישה תיארך כמה דקות ותכלול רק כמה צילומים אך הופתעתי. הנשיא ישב איתי שעה ורבע ודיבר הרבה.

“אינני דובר רוסית והוא אינו דובר עברית ולכן בפגישה נכח גם שגריר ישראל ברוסיה שתירגם לשנינו את השיחה. הופתעתי מכך שהנשיא הסביר לי מהי תרבות יוון ומהי תרבות מצרים ומהי תרבות רומא. הוא הרחיב על כך בפירוט רב. לרגע חשבתי שאני נמצא בשיעור היסטוריה ולא הבנתי מדוע הוא מספר לי ומרחיב על כך. לפתע הוא פונה אליי בהפתעה ואומר: “כבוד הרב, איך אתה מסביר את זה שכל התרבויות הרבות נמחקו ואתם, תרבות העם היהודי, נשארתם?”

“כשהתכוננתי לענות את תשובתי הוא קטע אותי לפתע ואמר שהוא יענה לי על כך. הוא מסביר לי שהעם היהודי נשאר בזכות השמירה על חוקי התורה. בזכות זה העם היהודי קיים. לשמוע דבר כזה גדול מנשיא גוי זה לא דבר של מה בכך.

“נערים צעירים, בזכות הארגון החשוב ‘מרכז רבני אירופה’ זכיתם להגיע לביקור בארץ ישראל, להתפלל בשריד בית המקדש לקבל תפילין. גדול יהיה שכרם. נתחזק כולנו בשמירת התורה הקדושה שבזכותה אנו חיים”.

את מסכת הברכות פתח יו”ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל שבירך את הנערים שהחלו להניח תפילין שמסמלים בעם היהודי  את המעבר מילדות לבגרות  ואת הקשר למורשת ישראל.

שר המורשת הרב עמיחי אליהו, בנו של הג”ר שמואל אליהו רבה של צפת, סיפר לנערים על חשיבות הקשר למסורת ישראל שמסייעת לכל יהודי בכל מקום. “התרגשתי לראות אותכם מתעטפים בטלית ותפילין שהם אותות הקשר בין ישראל לקב”ה”, אמר.

יו”ר קק”ל הגב’ יפעת עובדיה לוסקי ציינה בדברי ברכתה את ההתרגשות שלה בעת מתן פמוט מכסף להדלקת נר שבת קודש לנערות שהשתתפו במשלחת. “עבורי זה היה רגע של תחושת התעלות”.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שיבח בדברי ברכתו את הנערים והרבנים שהתלוו אליהם למסע הארוך והמרתק והביא תקווה שכאשר יחרו לארצטות מוצאם יהיו שגרירים נאמנים של ארץ ישראל וירושלים.

באירוע השתתפו ובירכו גם אישי הציבור הבכירים, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, וחבר מועצת העיר ירושלים ונציג חב”ד, המשנה לראש העיר הרב יעקב הלפרין שהתמסר לטובת האירוע.

את היום פתחו בני הנוער בשעות הבוקר המוקדמות ברחבת הכותל המערבי יחד עם ראשי “מרכז רבני אירופה” היו”ר הרב מנחם מרגולין, המנכ”ל הרב אריה גולדברג, הסמנכ”ל הרב יוסי ביינהקר, והרבנים מהמדינות השונות שמלווים אותם לאורך המסע כולו.

בתהלוכה מוזיקלית תוך שהם מלווים בקהל רב שעטף אותם באהבה ובשמחה נכנסו הנערים לכותל שם קיבל את פניהם רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הג”ר שמואל רבינוביץ.  לאחר מכן  התעטף כל אחד מהנערים בטלית ותפילין, אותם קיבל במתנה מאיש העסקים רמי לוי. הנערים התפללו, השתתפו בברכת כהנים רבת משתתפים ועלו לתורה בארוע מרגש כאשר כמה מהנוכחים פורשים, באופן ספונטני טליתות מעל ראשיהם ולאחר סיום ברכות התורה מבקשים מהכהנים שהיו במקום לברך אותם ולומר איתם את ברכת ‘המלאך הגואל’.

במקביל, הנערות בנות המצווה שהגיעו עם המשלחת ניגשו אל עזרת הנשים בכותל המערבי שם התפללו דקות ארוכות. ביציאה קיבלה כל אחת מהנערות פמוט מכסף טהור להדלקת נר שבת קודש.

לאחר סיום התפילה וארוחת בוקר קלה במקום המשיכו בני הנוער יחד עם המלווים שלהם מהקהילות היהודיות באירופה וראשי “המרכז” בסיור באתרים שונים בירושלים העתיקה וברובע היהודי עד לשעות הצהריים אז חזרו למלון להתכונן לקראת חגיגת הבר/בת מצווה שהתקיימה בלילה בגן הבוטני בירושלים.

באירוע מפואר ומושקע בהשתפות רבנים, שורה של אישים מכובדים ונציגי הקהילות היהודיות, שהודו לראשי “המרכז” על אירוע שנחרט בלבבות בני ובנות המצווה כפי שהם עצמם אמרו בדברי תודה מרגשים אותם ביקשו לשאת באופן ספונטני.

הרב מנחם מרגולין יו”ר “מרכז רבני אירופה” ו”איגוד הארגונים היהודיים באירופה” אומר כי המסע הינו חלק מהותי של פעילות “מרכז רבני אירופה” ששם דגש רב על נושא החינוך היהודי ומניעת התבוללות בקהילות היהודיות.

הרב אריה גולדברג מנכ”ל “מרכז רבני אירופה”, שליווה את בני הנוער לאורך כל ימי שהותם בארץ, אמר: “מדובר במסע בעל עלויות רבות ואחריות כבדה. נענינו לבקשתם של רבנים רבים מרחבי אירופה שביקשו להביא נערים מהמדינות והערים השונות להשתתף במסע העוצמתי. אני מבקש להודות לחברת יחסי הציבור YPR של ידידי ר’ יוסף רוזנבוים והצוות המדהים על התרומה האדירה להצלחת האירועים ולחברת ‘צבעים הפקות’ שהפיקו וליוו את הימים והאירועים המרגשים”.

הרב יוסי ביינהקר סמנכ”ל “מרכז רבני אירופה” אמר: “מדובר במסע בעל מורכבות לוגיסטית רבה שכל פרט בו צריך להיות מחושב מראש. כל המאמץ שווה כדי לראות אותם מתרגשים על שזכו לבקר בארץ ישראל”.