למעלה ממאה ילדים וילדות יהודים מגרמניה, ספרד, הונגריה, צרפת, הולנד, בלגיה, אסטוניה ומדינות נוספות מרחבי אירופה צפויים להגיע בסוף חודש אדר א’ לישראל במסגרת מסע בני ובנות מצווה ייחודי אותו הם יקיימו במשך שבוע באתרים ומקומות קדושים בכל רחבי הארץ. המסע נערך זו השנה העשירית, ביוזמת אגף ‘מורשה’ שב’מרכז רבני אירופה’.

אגף ‘מורשה’ פועל בקרב קהילות היהודיות ובפרט קהילות הקטנות במזרח ובמערב אירופה להביא זהות יהודית דרך פעילות סביב השנה ובפרט בחגים.

פרויקט הדגל הוא מסע בני ובנות מצווה לישראל, שכולל שבוע של מסע יהודי מיוחד ברחבי ארץ ישראל בו משתתפים הילדים והילדות לצד מלווים. הרב יוסף ביינהקר, סמנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ ומנהל אגף ‘מורשה’ שמרכז את הפרוייקט סיפר כי במהלך ימי שהותם בישראל יבקרו הילדים בשורה של אתרים ומקומות קדושים. שיאו של המסע הוא טקס בר ובת מצווה בכותל המערבי שיתקיים בהשתתפות רבנים ואישי ציבור.

מסע בני ובנות מצווה נערך לילדים וילדות שלא זכו לחוש שבת או ימי שבוע כמו יהודים, כיוון שאינם מתגוררים בסביבה יהודית. יו”ר ‘מרכז רבני אירופה’ הרב מנחם מרגולין אמר כי: “הילדים חוגגים בארץ ישראל את כניסתם לעול המצוות. המסע בארץ ישראל טווה בליבם של הילדים את הקשר לתורה, ארץ ישראל והקב”ה”.

לפני צאתם לישראל לומדים הילדים והילדות עם מדריכים ומדריכות מתוך שתי חוברות, “שרשרת הדורות”, אשר הופקו במיוחד עבורם, בהם עשו היכרות עם הזהות היהודית, ההיסטוריה של העם היהודי והמאפיינים הייחודיים לה. בסיום כל אחד מהפרקים הילדים מסכמים בשפתם את מה שלמדו.

החוברות שתורגמו לשפות ארצות המוצא של הילדים ומעוררות שיח רב בין הילדים להוריהם. במקרים רבים בשנים קודמות ביקשו הורים ללמוד גם הם על העם היהודי ותולדותיו מתוך החוברת.

מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, ציין כי בעקבות התגובות הנלהבות של ההורים שכולל גם לימוד משותף, הוחלט בהנהלת ‘מרכז רבני אירופה’ שבמהלך הביקור בארץ ישראל יתקיים חידון פומבי על החומר אשר מופיע בחוברות. הילד והילדה שיידעו הכי טוב את החומר יקבלו מתנה יוקרתית במיוחד.