“אם לא השואה – העם היהודי היה מונה כיום 35 מיליון נפש”, כך אמר השבוע ד”ר דניאל סטצקי, סטטיסטיקאי ומומחה לדמוגרפיה יהודית ועמית מחקר בכיר במכון לחקר המדיניות היהודית בלונדון (JPR). את הדברים אמר ד”ר סטצקי בכנס למניעת התבוללות שקיים השבוע  “מרכז רבני אירופה”  (RCE) בוינה במלאת 85 שנה ל”אנשלוס”, סיפוחה של אוסטריה הפשיסטית לרייך השלישי ב-12 במרץ 1938. בכנס השתתפו עשרות מגדולי הרבנים בישראל ובאירופה אשר עוסקים במאבק בהתבוללות במדינות אירופה.

במשך שלושה ימים דנו הרבנים באפשרויות השונות להתמודד עם התופעה העגומה הפוגעת בכרם בית ישראל. במהלך הכנס הוצגו בפני הרבנים המשתתפים תוצאות של מחקר מקיף וחדש בנושא אותו ערך ד”ר סטצקי שבדק בסקר מקיף את שיעור ההתבוללות בתפוצות ישראל, על פי קבוצות גיל שונות. הנתונים הדהימו גדולי תורה שנחשפו אליהם עלי ידי ראשי “מרכז רבני אירופה” שביקרו בבתיהם ולבקשתם קיים “המרכז” כנס חירום שיעסוק בנושא.

ד”ר סטצקי הציג בפתח דבריו בפני הרבנים שהשתתפו בכנס את נתוני החלוקה של העם היהודי במדינות העולם. 45% מהעם היהודי מתגורר במדינת ישראל ו-40% מתגוררים בארה”ב. השאר מתגוררים בעיקר במדינות אירופה, אוסטרליה ואמריקה הלטינית. על פי הנתונים שהציג ד”ר סטצקי אם לא השואה היה העם היהודי מונה היום 35 מיליון בני אדם, שזה הסדר גודל של מדינות גדולות באירופה כמו פולין ורומניה.

בהמשך דבריו הציג נתונים מפתיעים ולפיהם בקהילות הרפורמיות באירופה שיעור ההתבוללות נמוך יותר מאשר בקרב מי שמגדירים עצמם כחילונים. הקהל שהופתע מהנתון הלא צפוי אתגר את המרצה בשאלות שונות אך ד”ר סטצקי עמד על אמינות התוצאות אם כי סייג שייתכן והגדרת הגיור, אורתודוכסי או רפורמי, היא זאת שמטה במעט את הנתונים. הוא הדגיש כי עקרונית אלו שהשיבו בסקר שערך כי הם נישאו לבן זוג יהודי, הכוונה יהודי מלידה.

יו”ר “הידברות” הרב זמיר כהן, שנכח והרצה למשתתפים בכנס התערב וטען כי ההיגיון נותן שההגדרה ‘יהודי’ הופיעה גם בתשובות שנתנו רפורמים לסקר ולכן סביר להניח שנתוני ההתבוללות בין חילונים לרפורמים זהים ומדובר בגויים גמורים על פי ההלכה היהודית. “זאת אבחנה חשובה שמשמעותה שעדיף למי שלא נולד לאם ואב יהודיים להגדיר עצמו כרפורמי מאשר חילוני” אמר הרב זמיר כהן.

עוד עולה מנתוני הסקר המקיף כי השיעור הגבוה ביותר של נישואי תערובת של יהודים הוא ברוסיה, ואחריה הונגריה, גרמניה וארה”ב. ממצא נוסף, שיעור נישואי התערובת משתנים מאוד בהתאם למדינה. במחקר נמצא כי מבין הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, בישראל השיעור הנמוך ביותר של נישואי תערובת בקרב יהודים: רק 5% מהיהודים הישראלים מתחתנים עם לא יהודים. עוד עלה מהנתונים: בבלגיה יש 14% נישואי תערובת בקהילה היהודית, באוסטרליה 20%, בבריטניה – 22%, בקנדה – 23%, בצרפת – 24%, באוסטריה – 30%, בארה”ב – 45%, בגרמניה – 46%, בהונגריה – 55% וברוסיה – 63%.

בנוסף, ד”ר סטצקי הציג את רמות נישואי התערובת אותם בדק ב-12 מדינות באירופה. על פי דבריו שיעור נישואי התערובת של “סתם יהודים” ו”חילונים” הוא 48%. מאנשי התנועה הרפורמית – 35% והמסורתיים והקונסרבטיביים – 11%. בקרב יהודים אורתודוקסים באירופה, רק 3% מתחתנים עם אנשים שאינם יהודים.

הכנס נפתח בדברים שנשא הגאון רבי דוד לאו, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, בנושא ההתבוללות. בדבריו הביע ביקורת על אופן צורת הלימוד של התנ”ך בחלק מבתי הספר הממלכתיים ואמר בכאב כי בני נוער שנוסעים למסעות שורשים בפולין מטעם בתי הספר הממלכתיים נחשפים לדברים לא ראויים שעלולים להביא להתבוללות בקרב בני הנוער..

במהלך דבריו שיתף את הנוכחים באנקדוטה בה נתקל לאחרונה במסגרת ניסיונות של גורמים שונים להכניס לעם ישראל נכרים במסווה של חיבור רגשי ליהדות.

“נוסעים להם שלוש אנשים עם תואר רב לאוגנדה, מוצאים שם קהילה עם 200 משפחות. אחד מהם מתאר לי בהתלהבות: ‘אין להם מים, אין להם חשמל, אך הם שרו קבלת שבת, לכה דודי, כל כך יפה וכל כך מרגש, אז עשינו להם גיור אחרי שלוש שבועות כאלו’. כעת” סיפר הגר”ד לאו “הוא רוצה שאני יכיר בגיור הזה.

“השבתי לו שגם אני הייתי שר ‘לכה דודי’ יפה אם הייתי מקבל מים, חשמל וסל קליטה כמו שמדינת ישראל מעניקה ברוחב לב לעולים. אמרתי לו: ‘אתה חושב שהגיור שגיירת אותם טוב? מצוין, אבל שיישארו שם. אם הם גרי צדק כדבריך, היעדר חשמל ומים לא יפריע להם להיות יהודים. בוא ננסה אותם”.

הרב זמיר כהן יו”ר ארגון “הידברות” אמר בדברים שנשא בפני באי הכינוס כי  כי בעיית ההתבוללות איננה רק באירופה או בחו”ל אלא היא הולכת וגדלה בארץ ישראל. “נתוני ההתבוללות הרשמיים בישראל הם נתוני חסר כי יש מספר רב של בנות יהודיות בכפרים ערביים שאינם מדווחים. המניעים להתבוללות הם חוסר בהסברה וגאווה יהודית”, הדגיש.

בין הרבנים שנשאו דברים והשתתפו בכינוס היו גם הרב יעקב בידרמן שליח חב”ד, רב בוינה וחבר מועצת רבני אירופה. כאדם שהקים אימפרייה של מוסדות חינוך בוינה הוא דיבר בהרחבה על חינוך במוסדות יהודיים כערובה למניעת התבוללת, הרב בנימין יאקאבס הרב הראשי להולנד וחבר נשיאות “מרכז רבני אירופה”, הרב ישראל יעקב ליכטנשטיין לשעבר ראב”ד דק”ק ′בני ישראל′ לונדון באנגליה וחבר נשיאות “מרכז רבני אירופה”, הרב יעקב דוד שמאהל דיין דק”ק ′שומרי הדת′ אנטוורפן בבלגיה וחבר נשיאות “מרכז רבני אירופה”, הרב לוי יצחק רסקין דומ”צ ב’כדתיא’ לונדון וחבר נשיאות “מרכז רבני אירופה”,  הרב פנחס לייבוש פדווא הרב הראשי וראב”ד דק”ק ‘שומרי הדת’ אנטוורפן וחבר “מועצת רבני אירופה”, הרב יעקב חוטובולי אב”ד וינה, הרב אליעזר שם טוב, שליח חב”ד באורגוואי ומחבר ספר על נישואי תערובת, , הרב יוסף פרדס חבר בית הדין דוינה ומרבני העיר, הרב חי עמרם מרבני מרסיי ואב”ד בורדו בצרפת חבר מועצת רבני אירופה, הרב רון חסיד רבה של גילברטר וחבר מועצת רבני אירופה ועוד שורה ארוכה של רבנים ממדינות אירופה.

בהפסקה בין הדיונים בכנס עלו הג”ר דוד לאו והרב זמיר כהן לביקור קצר בישיבה שפתחה הקהילה היהודית בוינה עבור הילדים שנמלטו מאימת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. הישיבה נמצאת בבניין הקהילה בוינה.  את השניים אירחו הרב יעקב בידרמן האיש העומד מאחורי פתיחת הישיבה וראש הישיבה בעיר הרב חיים פילדסטיל. הגר”ד לאו והרב זמיר כהן שוחחו עם הנערים שלומדים מסכת עבודה זרה  והביעו התפעלות מידיעותיהם.

בערב הוקרה שקיימה הקהילה בוינה ביום שלישי בערב ביקשו כמה מהרבנים באירופה להודות ולשבח את הפעילות העניפה של “מרכז רבני אירופה” בסיוע לבניית 87 מקוואות טהרה ברחבי אירופה לצד קיום קורסים וסמינרים הלכתיים ומקצועיים. הם ציינו בהערכה את מסעות בני המצווה לילדי אירופה שהשנה הגיעו אליהם 230 בני נוער, הקמת 28 מרכזי חסד להשאלת ציוד רפואי, הפצת עשרות אלפי ערכות של חנוכיות ומשלוחי מנות וההיערכות בימים אלה לקראת חלוקת כזית מצה שמורה. כל זאת במקביל לסיוע וקשרים  לרבנים בקהילות היהודיות מול הממשלות באירופה.

יהדות אוסטריה הינה קהילה עתיקת יומין. בשיא פריחתה בין מלחמת העולם הראשונה למלחמת העולם השנייה מנתה הקהילה היהודית כ-250 אלף יהודים. לקראת ולאחר סיפוח אוסטריה לגרמניה הנאצית בשנת 1938 היגרו ממנה תוך זמן קצר מרבית היהודים לארצות המערב ולארץ ישראל. למרבה הצער אלו שלא הצליחו לעזוב בזמן נספו בשואה. לאחר השואה קטנה הקהילה בצורה משמעותית וכיום היא מונה כ- 15 אלף חברי קהילה רשומים אם כי יש לשער שישנם עוד כ- 20 אלף יהודים מתבוללים באוסטריה החוששים להימנות ברשימות הקהילה.

הקהילות הדומיננטיות בעיר כיום הן הקהילה הבוכרית, הקהילה המקומית, הקהילה הדוברת רוסית, הקהילה החסידית והליטאית, הקהילה הגרוזינית וקהילת בית חב”ד. בעיר קיימים כיום כ- 15 בתי כנסת המקיימים מניינים מדי יום ביומו ומעל ל- 20 בתי כנסת המקיימים מניינים מדי שבת כאשר בכל אחד אחד מהם לוקחים חלק עשרות מתפללים. בעיר פועלים כיום 3 מרכזי חינוך יהודיים המפעילים גנים ובתי ספר בהם לומדים מאות תלמידים.

יו”ר “מרכז רבני אירופה” (RCE), הרב מנחם מרגולין, אמר כי המחקר שערך ד”ר דניאל סטצקי במימון ה”מרכז” אפיין באופן חסר תקדים את תופעת ההתבוללות והרבנים צפויים לגבש דרכי התמודדות שונים. הנתונים שייחשפו בכנס מפתיעים במיוחד וצפויים לעורר הד עולמי.

מנכ”ל “מרכז רבני אירופה” (RCE) הרב אריה גולדברג הוסיף כי “הכנס מהווה קריאת השכמה אמיתית לכל רבני אירופה והקהילות היהודיות לחזק את הפעילות להטמעת ערכי היהדות המגוונים בקרב בני הנוער, וכן בקרב כלל האוכלוסייה היהודית”, הרב גולדברג הודיע שעקב הביקוש הרב אגף בירורי יהדות יתוגבר ויתן מענה לשאלות בבירורי יהדות באמצעות בית הדין המיוחד של רבני אירופה.

סמנכ”ל ה”מרכז” הרב יוסף ביינהקר שטרח רבות על הפקת הכנס ציין כי מעבר לכנס המוצלח והחשוב, מרנין היה לראות כיצד רבנים המגיעים ממקומות רחוקים ונידחים חוזרים עם מטען רוחני שנותן להם כוחות שהם זקוקים לו.

 

צילומים: איציק בלניצקי