תפלת מנחה בבית הכנסת העתיק ‘כדורי’ בעיר פורטו שבפורטוגל. זקני הקהילה צבטו את עצמם בכדי להאמין שלא מדובר בחלום. בית הכנסת מלא על גדותיו במאות רבנים. “מאז הגירוש הגדול לא היו כאן רבנים רבים כל –כך”, אמרו זה לזה. “אשרינו שזכינו לכך”, הוסיפו בדמעות של התרגשות.

היה זה אחד משיאיו של כנס הכשרות האירופאי שהתקיים בשבוע האחרון בפורטוגל, בהשתתפות גדולי הרבנים והמומחים שהתכנסו תחת קורת גג אחת לשלושה ימים של דיונים ומושבים פוריים ומעמיקים בסוגיות הבוערות בעולם הכשרות בתקופה האחרונה.

את כנס הכשרות ארגן ויזם זו הפעם החמישית מרכז רבני אירופה שחרט על דגלו לסייע באופן מעשי  לרבני הקהילות בכל רחבי אירופה, בדגש על רבני קהילות מרוחקות וקטנות יותר, ולתת להם כלים מעשיים להתמודדות עם האתגרים המונחים על פתחם מידי יום ביומו.

את דיוני הכנס פתח מנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג, שלאחר שפתח בכבוד אכסניה, והודה לקהילה היהודית בפורטו, הודה לרבנים החשובים ומומחי הכשרות שהקדישו מזמנם והטריחו עצמם מכל רחבי אירופה בכדי להשתתף בכנס חשוב זה. בהמשך דבריו הודה ליו”ר המרכז הרב מנחם מרגולין שבזכות פעילותו הרבה ללא ליאות מצעיד את המרכז למעמדו, ולסמנכ”ל המרכז הרב יוסי ביינהקר שעשה לילות כימים להצלחת הכנס.

את דיוני הכנס הנחה מזכיר מועצת רבני אירופה הרב אברהם אבא טורצקי, ובמהלכם נשאו דברים גדולי הרבנים בענייני כשרות, ביניהם: הגאון הרב יצחק איזייק לנדא רב העיר בני ברק, הגאון הרב יהודה דרעי רב ואב”ד העיר באר שבע, הגאון הרב אליעזר ליבר שנעעבאלג רב ואב”ד ‘מחזיקי הדת’ – עדזשווער, אנגליה וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב פנחס לייבוש פדווא ראב”ד “שומרי הדת” אנטוורפן וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב יעקב דוד שמאהל דיין ”שומרי הדת” אנטוורפן, חבר נשיאות רבני אירופה וחבר ועד השחיטה שע”י מרכז רבני אירופה, הגאון הרב שרגא פייבל זיממערמאן רב אב”ד קהילת פעדעריישן לונדון, הגאון הרב מיכאל שמרלא אב”ד שטראסבורג, הגאון הרב יהודה אשר שטיינר אב”ד בד”צ מנשסטר, הגאון הרב שלום לנדא ראש מערכת הכשרות בד”ץ איגוד הרבנים דמנשסתר, הגאון הרב לוי יצחק כהן הכהן חבר ביה”ד רבני ליובאוויטש, פריז וחבר מועצת רבני אירופה.

כמו”כ נשאו דברים מומחי הכשרות המובילים באירופה ובניהם הרב עקיבא אשר פדווא ראש מערכת הכשרות KLBD, אנגליה, הרב אהרון וולקן מנהל ועדת מהדרין בחב’ “תנובה” ומומחה בכשרות הדגים, הרב יוסף דורפמן מומחה כשרות בתעשיית המזון ובתחום החרקים, והרב ישראל משה גוטנטג ראש מערכת הכשרות “קהילת פעדעריישן” KF לונדון.

במהלך הכנס הגיעו הרבנים לבית החיים היהודי החדש בעיר שנרכש לאחר מאמץ רב ע”י הקהילה היהודית בפורטו. מדובר במאורע היסטורי שכן מאז גירוש פורטוגל לא נחנך בית קברות יהודי בעיר פורטו.

את המעמד בו נחנך מצבת זיכרון לזכר קדושי טבח שמחת תורה תשפ”ד, פתח סגן רב הקהילה המקומית הרב יואל זקרי, שהטיב להביע את ההתרגשות הגדולה של הקהילה, שמאז הגירוש לא הגיעו אליה רבנים רבים כל כך. הקהילה רואה בשנים האחרונות שגשוג רב, ועוד כהנה וכהנה. אמירת תפילת ‘א-ל מלא רחמים’ נישאה ע”י החזן הרב שמחה שטיינברג, רב קהילת איינדהובן, הולנד שהרטיט בקולו את הנוכחים.

רבה הראשי של באר שבע הגאון הרב יהודה דרעי ריגש את המשתתפים בדברי הספד על האסון הקשה שפקד את כלל ישראל, וקרא להתחזק ולהגביר את האחדות “עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע”.

הרב הראשי להולנד הגאון הרב בנימין יאקאבס, דיבר על האנטישמיות הגואה בכל העולם ובאירופה בפרט, וקרא לרבנים לא ליפול ברוחם, אלא אדרבה להגדיל את הפעילות ומעט אור דוחה הרבה מן החושך.

עין לא נותרה יבשה בדבריו המרטיטים של הרב נתנאל לב ראש כולל בייער וחבר ועד רבני ליובאוויטש בפריז, אביו של הק’ בנימין לב הי”ד שנרצח כשהגן בגופו על מתיישבי העוטף בטבח הנורא. הוא סיפר על החיזוקים הרבים שאלפי יהודים קיבלו על עצמם לזכר בנו הי”ד, וקרא לציבור לקחת חלק בהם.

שליח חב”ד הראשי לפורטוגל הרב אליהו רוזנפלד דיבר על ההתפתחות היהודית המרשימה שחלה בשנים האחרונות במדינה, והביע הערכה רבה לקהילת פורטו העושה ללא ליאות למען החייאת היהדות בפורטוגל.

לאחר אמירת קדיש המשיכו הרבנים לתפילת מנחה מרגשת בבית הכנסת העתיק ‘מקור חיים – ‘כדורי’ בפורטו. בתפילה השתתפו עשרות רבות של סטודנטים יהודים הלומדים רפואה בפורטו, וחברים במרכז הסטודנטים היהודים שהוקם ע”י הקהילה, ופועל ע”י שליח חב”ד לפורטו הרב חיים שטרית.

בשעות הערב נערך אירוע מיוחד בהשתתפות ראשי הקהילה היהודית בפורטוגל, במהלכה נשא דברים יו”ר מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין שסיפר על הפעילות  הנעשית כל העת למען רבני הקהילות והודה נרגשות למנכ”ל הרב אריה גולדברג ולסמנכ”ל הרב יוסי ביינהקר. נשיא הקהילה היהודית בפורטו מר גבריאל סנדרוביץ הביא את דבר הקהילה וסיפר על ההד העצום שגורם ביקורם של הרבנים במדינה. את המשא המרכזי השמיע רבה של בני ברק הגאון הרב יצחק איזייק לנדא שריתק במשא חינוכי מאלף על תפקידם של הרבנים.

לאחר שלושה ימים מלאי תוכן התפזרו הרבנים למדינותיהם וקהילותיהם ברחבי אירופה, לצד יהודי פורטוגל שחוו רגעים מרוממים ומחזקים ביותר, כשבסיומם החלו במאמצים לפתיחת בית ספר יהודי ראשון במדינה לילדי הקהילה, בשיתוף פעולה עם מרכז רבני אירופה.