ב”מרכז רבני אירופה” מסכמים בסיפוק רב את מבצע “חנוכה” שהסתיים אתמול. למעלה ממאה אלף חנוכיות הודלקו במאות אלפי בתים באירופה בזכות החנוכיות ש”מרכז רבני אירופה” שלח לכשש מאות קהילות יהודיות ברחבי אירופה.

יו”ר “מרכז רבני אירופה” הרב מנחם מרגולין ציין כי הוא רואה את חלוקת ערכות החנוכה כמשימה חשובה מאין כמוה, “אנו מזכירים ליהודים שהם אכן יהודיים, זה משהו שלא ניתן להסביר במילים, יש לכך השלכות מרחיקות לכך, אנו זוכים להחזיר יהודים לכור מחצבתם, זוהי זכות עצומה ביותר”.

מנכ”ל “המרכז” הרב אריה גולדברג, אמר: “לפני למעלה מחצי שנה התחלנו בהזמנת ערכות החנוכה שהופצו באירופה זאת השנה הרביעית. זה לא משהו מובן מאליו, הלוגיסטיקה מורכבת וההוצאות גדולות, אך המטרה הושגה. למעלה ממאה אלף שלהבות הודלקו במאות אלפי בתים יהודיים ברחבי אירופה בסיוע ארגון “בס”ד” שבהנהלת הרב יהודה רייכמן אשר הפיץ את הערכות ועשה לילות כימים למען המבצע המיוחד”.

סמנכ”ל “המרכז” הרב יוסי ביינהקר הדגיש: “רבני הקהילות הרבות באירופה העניקו חנוכיות ליהודי הערים הפזורים ביבשת. בתוך כל ערכה היו מונחות: חנוכייה, נרות, סביבון וגם עלון הסברה עם ברכות ההדלקה בארבע שפות: אנגלית, צרפתית, גרמנית ורוסית”.

במטרה להבין את היקף העשיה שוחחנו עם הרב יוסף עמר מצרפת: “יש לנו קשר עם 1500 משפחות הפזורות על פני 400 יישובים ועיירות באזור 77 שבצרפת. במהלך כל חג חנוכה היה כאן גשם סוחף וחזק. זה לא מנע מאיתנו לצאת כל ערב. זמן הפעילות הוא קצר. ב-9 בערב אנשים כבר ישנים ואין אפשרות לנקוש בדלתות לאחר השעה הזאת. לכן בכל ערב הזדרזנו לצאת לפעילות.

“האנשים להם חילקנו חנוכיות הם יהודים שבנתיים רחוקים משמירת מצוות. שומרי מצוות לא גרים  באזור הזה. מדובר ב-1500 משפחות שנמצאים איתי בקשר אישי להם אני שולח חנוכיות ומצות. לקראת חנוכה חילקתי 400 חנוכיות ב-150 יישובים. יש לנו 3 צוותים מטעם בית חב”ד שמסתובבים ביישובים שונים. מדובר במרחק נסיעה של 10-15 ק”מ בין כל אחד מהיישובים בהם מתגוררים מאות תושבים. בכל מקום יש 2-3 משפחות בלבד שהם יהודים. הן מפוזרות על פני מאות קילומטרים. מדובר באזור רחב מאוד. בשונה מפריז שהבתים בה בנויים לגובה, באזור 77 הבתים בנויים לרוחב. אין בנינים אלא הכול אזורים כפריים, כמו בימי הבעש”ט להבדיל אא”ה”.

איך אתם מגיעים למשפחות היהודיות?

“80% מהמשפחות מפוזרות על פני הערים השונות. את השמות של היהודים אנחנו מקבלים מפה לאוזן או שהמשפחות מתקשרות אלינו ומבקשות שנגיע ונביא חנוכיה. באחר מימי חנוכה היתה בבית חב”ד אצלנו בת מצווה. כאשר הסתיימה החגיגה יצאתי לחלוקת חנוכיות ברחבי האזור. זה ארך לי 5 שעות. המטרה היתה לעודד יהודים להדליק נרות חנוכה. ביקרתי ב-22 שכונות שונות.

“באחת מהשכונות היתה משפחה של אשה עם שני ילדים. האבא שלה שגר בניס בצרפת ביקש שאבוא אליה ואדליק לה נרות חנוכה. יחד עם המשפחות שביקרתי הגעתי גם אליה. היא התרגשה מאוד ואמרה שתמשיך לשמור על קשר איתנו.

“ביום שישי התקשרה יהודיה בשבע בבוקר. היא אמרה לי שהבת דודה שלה מתגוררת באזור המגורים שלי ואין לה חנוכיה. התקשרתי אליה והתברר שהיא יהודיה בודדה באזור ויש לה 2 בנות בלבד. אמרתי לה ששבת נכנסת ב-4:30 אחה”צ. אגיע מעט קודם עם נרות חנוכה.

“כשהגעתי אליה היא אמרה לי שלא נעים לה להכניס אותי לבית כי יש לה עץ אשוח. אמרתי לה ‘אני לא חושש מעצים’. נכנסתי אליה הביתה, סיפרתי לה על חנוכה וקבעתי מזוזות בבית.

“בלילה אחר בחנוכה הגעתי לעיירה קטנה שנאמר לי שיש בה 3 משפחות יהודיות והם הולכים לישון מוקדם כי עליה לקום מוקדם לעבודה. ב-9 בערב הגעתי לבית היהודי הראשון. התגוררה בו אשה שחששה לפתוח את הדלת. אמרתי לה שרק באתי להביא חנוכיה. שמתי את החנוכיה והלכתי. כעבור כמה דקות היא התקשרה נרגשת ואמרה שזה 20 שנה לא הדליקה נרות חנוכה ועכשיו בזכותי היא תדליק. בהמשך היא סיפרה שהבת שלה התאסלמה ולכן אין לה בבית מזוזות. אמרתי לה שזה חשוב. חזרתי אליה וקבענו מזוזה.

“באחת העיירות פתח לי קשיש את החלון. אמרתי לו ‘חנוכה שמח’. הוא אמר לי בואו הכנסו. היה גשם שוטף בחוץ. אין נפש חיה. האדם הזה הופיע אצלי ברישומים כיהודי שמקבל מצות, אבל לא ידעתי האם הוא אכן יהודי. כאשר נכנסתי הבחנתי שאין אף סממן יהודי בבית. שוחחנו מעט. הוא סיפר לי שהוא בן 88, שהגיע לצרפת מטוניסיה לפני 60 שנה. הוא יהודי אך אשתו נוצריה. בכל השנים הללו הוא לא הדליק חנוכיה. כשניגשנו להדליק נרות הופתעתי לשמוע אותו מברך על הנרות כבקי ורגיל כמו שבירך בילדותו בטוניסיה.

“אפשר לתאר ולספר עוד ועוד. בכל לילה של חנוכה יצאנו בזכות ‘מרכז רבני אירופה’ להדליק נרות ושלהבות של נשמות יהודים נידחים. קיימנו עשרות ביקורי בית בכל יום”.

בכל מקום קיבלו את פניכם בשמחה?

“לא כולם קיבלו את פנינו בסבר פנים יפות. יש מי שהפריע להם שהזכרתי להם את יהדותם. היו מי שהדליקו בשמחה. באחד הלילות נסעתי 50 ק”מ להביא חנוכיה לאשה יהודיה. היא נדהמה שהגעתי אך ביקשה שאשאיר את החנוכיה בחוץ והיא תכניס מאוחר יותר הביתה. לאחר מכן היא השתכנעה והסכימה גם לקבוע מזוזה. בהמשך שלחה לי תמונה של החנוכיה דולקת והודתה מאוד.

“מלבד ביקורי הבית שלחנו בדואר 400 ערכות חנוכה ליהודים שמתגוררים באזורים מאוד רחוקים. נסיעה של 300 ק”מ לכל כיוון. היו מהם מי שהתקשרו והודו על המשלוח הייחודי. מלבד ביקורי הבית קיימנו הדלקת נרות חנוכה בארבעה רובעים שונים”.

מי שעוד נעזר ב”מרכז רבני אירופה” הוא הרב שמואל ברודמן רב הקהילה במינכן שבגרמניה המונה 10,000 יהודים. מדובר בקהילה מסודרת עם מוסדות חינוך לכל הגילאים לצד בתי כנסת מפוארים ומקוואות. זו השנה השניה  שהוא נעזר ב”מרכז רבני אירופה”. הרב ברודמן פועל במקביל להרב ישראל דיסקין, השליח הראשון של כ”ק האדמו”ר מליובאוויטש בגרמניה זה 30 שנה, שאת פעילותו ופועלו משבח הרב ברודמן במשך דקות ארוכות שמדגיש את שיתוף הפעולה הרב ביניהם.

על הגעתו למינכן הוא מספר: “בעבר לימדתי במשך שש שנים במוסדות חב”ד בקייפטאון באפריקה. לאחר מכן הוצע לי לכהן כרב הקהילה במינכן. יש לי קשר הדוק עם ראשי ה”מרכז” שמסייעים לי רבות בכל נושא בו יש לי צורך. לקראת חנוכה הזמנתי 700 חנוכיות לתלמידי מוסדות החינוך. הכול נגמר. אם הייתי מזמין 200 חנוכיות נוספות גם הן היו נחטפות.

“מינכן, בה התגורר הצורר הנאצי ימ”ש היא עיר תיירות בה מתקיימים ועידות רבות. יש לנו מסעדה בכשרות מהודרת לצד אולמות שמחה. הפעילות בחנוכה סייעה לנו רבות”, הוא מציין.