האם קל להיות יהודי? כך פתח הגאון הרב אברהם יוסף את ביקורו בבית הספר היהודי הגדול של מילאנו? הנערים הביטו אחד בשני וניסו לרדת לסוף דעתו. הגר”א יוסף הידוע במתק לשונו ובשפתו המיוחדת הסביר לנערים עד כמה למרות הקשיים להתהלך כיהודי גאה בגולה זו היא המשך שרשרת הדורות של עם ישראל והמשפחות היהודיות הרבות אשר נמנות עליו.

בהתאם למסורת של “מרכז רבני אירופה” בשנים האחרונות, התקיים גם השנה בחודש אלול תשפ”ב ביקור חיזוק בקהילות יהודיות. המשלחת מטעם “מרכז רבני אירופה” כללה את הג”ר אברהם יוסף שליט”א בנו של מרן הראשל”צ הג”ר עובדיה יוסף זצ”ל, הרב אריה גולדברג מנכ”ל “מרכז רבני אירופה”, הרב יוסף ביינהקר סמנכ”ל ‘המרכז’ והרב אברהם אבא טורצקי מזכיר מועצת רבני אירופה.

הביקור המרכזי השנה התקיים בקרב רבני הקהילות במילאנו, בראשות הרב אלפונסו ארביב רבה הראשי של מילאנו, והוא כלל גם ביקור בבתי הספר היהודיים של הקהילה וביקור בבית חב”ד החדש במילאנו בראשות הרב סנדי וילשאנסקי והרב צמח מזרחי רב בית הכנסת. במסגרת השהות במילאנו קיימו חברי המשלחת ביקור מיוחד בבית הספר היהודי המקומי, בראשו עומדת הרבנית רבקה חזן, וצייינו בהתפעלות כי ניכרת ההשקעה הרבה של הצוות בחינוך יהודי לילדים בקהילה.

במהלך ימי הביקור התקיים מפגש מרתק בין הרבנים לזוגות צעירים מבני הקהילה שמצאו הזדמנות לשאול את הגר”א יוסף שאלות במגוון נושאים שמעסיקים אותם. השאלות היו דוגמא מצויינת לצורך הרב בקיומו של מסע הרבנים.

במהלך שהותם במילאנו ביקרו חברי המשלחת בקהילה הלבנונית ועמדו על החינוך המיוחד בבתי הספר שלה. משם המשיכו חברי המשלחת לעיר ליוורנו שם נפגשו עם הרב אברהם דיין רבה של העיר וראשי הקהילות היהודית. המשלחת קיימה פגישה עם ראשי ואנשי הקהילה היהודית במהלכה העלו רעיונות מעשיים כיצד אפשר לחזק את היהדות בכלל ובפרט בקרב הדור הצעיר במטרה למנוע ר”ל  התבוללות.

ביקור מיוחד ערכו חברי המשלחת בעיר רומא שם קיימה המשלחת סדרת פגישות עם רבני הקהילות ושלוחי חב”ד בראשות השליח הראשי הרב יצחק חזן ורבה של רומא הרב שמואל (ריקרדו) די-סיני אשר פועלים במסירות רבה להפיץ תורה ויהדות. גם ברומא הנושא המטריד רבות את הרבנים הוא מניעת ההתבוללות בדור הצעיר של אנשי הקהילה היהודית.

במסגרת שהותם ברומא ביקרו אנשי המשלחת במוסדות החינוך היהודיים, בבתי הספר ובבתי הכנסת המפוארים של הקהילה. מפגש מיוחד לקראת הימים הנוראים התקיים בבית הכנסת  ‘בית מיכאל’ ברומא בראשות הרב ראובן קולומבו רב בית הספר היהודי במקום ובארגונו של הרב שלום חזן משלוחי חב”ד המקומיים כאשר מאות מתושבי רומא הגיעו לשמוע דברי חיזוק והתעוררות עם הדגשה מיוחדת לחינוך יהודי.

יו”ר “מרכז רבני אירופה” הרב מנחם מרגולין אמר כי מדובר במסע שנועד לחזק את בני הקהילות באירופה, וכמוהו עושה ‘המרכז’ כמה פעמים בכל שנה, כדי לעמוד מקרוב אחר הצרכים של אנשי הקהילות היהודיות באירופה ולהשיב לשאלות השונות. “המשלחת מתקבלת בחום רב על ידי בני הקהילות וניכר הצמאון לחיזוק הזהות היהודית גם בקרב בני הדור הצעיר”, ציין.

מנכ”ל המרכז הרב אריה גולדברג ציין כי למרות המאמץ הרב הנדרש לכך אנשי ‘המרכז’ נרתמים בכל פעם מחדש לקיום המסע, בהיותם מודעים לחיזוק הרב שהוא נותן לאנשי הקהילות, כאשר הרבנים וראשי הקהילות ביקשו לשוב לביקור נוסך ומרומם המשאיר חותם עוצמתי בקרב בני הקהילות.