10 שנים חלפו מהארוע ועדיין הוא אבן דרך. השנה היא תש”ע. אל המשרד הקטן בישראל ממנו באותם ימים פעל ‘מרכז רבני אירופה’ נכנס רב מכובד, הביט על הפעילות הרבה ופרץ בבכי. עובדי המשרד מיהרו אליו וזיהו מיד את הגאון החסיד הרב גרשון מענדל גרליק רבה של מילאנו באיטליה וממייסדי ‘המרכז’ ומי שמשמש גם כיום חבר הנשיאות של רבני ‘המרכז’. “אני בוכה מאושר”, מיהר הגר”ג גרליק להרגיע את העובדים שסבבו אותו מופתעים מבואו. “לפני שנים לא רבות, כל זה היה רק חלום – בקושי דיברו עליו. והנה החלום התגשם, כאשר ייסדנו את ‘מרכז רבני אירופה’, המטרה היתה להקים גוף שיסייע לרבנים באירופה בכל מה שהם זקוקים לו. חלפו רק 10 שנים ותראו את הפעילות העניפה שיש כאן. אני משוכנע שבעוד 10 שנים, כאשר ‘המרכז’ יחגוג 20 שנה, הפעילות תהיה הרבה הרבה יותר גדולה”.

בימים אלה כאשר ‘מרכז רבני אירופה’ חוגג 20 שנה לפעילותו ביקשנו מהבן שלו הג”ר לוי יצחק גרליק רב דק”ק האיחוד האירופאי בבריסל ורב פוסק למקוואות, (במהלך הכנס בחודש אדר ישא הגר”ל גרליק שיעור בנושא), שישתף אותנו מהחוויות שלו אודות פעילות המרכז. “המציאות עולה על החלום”, אומר הג”ר לוי יצחק גרליק.

“לפני ייסוד ‘המרכז’ כל רב צעיר באירופה בעיירה אי שם שרצה לבנות מקווה היה צריך לחפש בעלי הון שיתנו לו את הכסף, היה עליו לחפש רב מוכר שייתן לו מכתבי המלצה ואחרי הכל היה עליו לחפש מי שיבנה לו את המקווה כהלכה. זאת היתה דרך חתחתים וקשה מאוד עד כמעט בלתי אפשרית ליישום.

“רב צעיר אחר שהיה זקוק למענה לשאלה הלכתית, היה צריך לחפש רב מוכר שיענה לו. ומה עם קהילה שמחפשת רב? אל מי עליה לפנות? או רב צעיר שזקוק למשגיח באיטליז עם מי ישוחח כדי למצוא אדם ראוי למשרה הזאת?

“אבא, ישלח לו השי”ת רפואה שלמה בקרוב ממש, היה מקבל עשרות שיחות ביום בשאלות ובקשות לסיוע מרבנים צעירים. הם גם שאלו איך להתייחס לדברים שנאמרים להם על ידי השלטונות המקומיים. היה צורך בגוף מרכזי שאליו אפשר לפנות במטרה לקבל מענה. כך הוחלט להקים את ‘המרכז’. מאז ועד היום ‘המרכז’ הפך לכתובת המרכזית לכל נושא יהודי באירופה. רב באחת המדינות שזקוק לחנוכיות, חזן לחגים, ד’ מינים, הקמת או שיפוץ מקווה, וכל נושא ועניין שקשור לפעילותו פונה למרכז ומקבל את מבוקשו. מלבד זאת יש סמינרים במגוון נושאים בהם הרבנים לומדים מגוון נושאים מרבנים ואנשים מקצועיים ומומחים בתחומם”.

למה הוחלט שהמשרדים הראשיים יהיו בבריסל?

“באותם ימים הוקם האיחוד האירופאי. הכוונה היתה שהגוף הרבני יהיה צמוד לאיחוד האירופאי וככה יכולים לסייע מיד בכל מה שצריך. למעשה זאת היתה סיעתא דשמיא. ‘המרכז’ הוא גוף מוכר וראשי כל מדינות אירופה מכירים אותו ואת אנשיו, וזה מסייע בנושאים רבים. כאשר אני נכנס היום למשרד ורואה שיש מי שמטפל במקוואות, כשרות המזון, פעילות לילדים במדינות אירופה, מענה לשלאות הלכתיות ועוד מגוון אדיר של פעילות, אני נפעם ומרוגש.

“היו באירופה אלפי סטודנטים יהודיים שלא נכנסו לבית כנסת. אנשי ‘המרכז’ יזמו פעילות עם הסטודנטים וכיום אלפים מהם שותפים לפעילות במגוון נושאים יהודיים.

“בימים אלה בהם ‘המרכז’ חוגג שני עשורים של פעילות עניפה בכל אירופה, אני סבור שעל כל אחד מהרבנים ש’המרכז’ עור להם רבות בכל צעד ושעל, להוקיר להם תודה וכאות הערכה לפועלם להשתתף בכנס הגדול שייערך בחודש אדר בצרפת. אני בטוח שהפעילות תלך ותגדל. יש לנו עוד הרבה עבודה. ובע”ה אנשי המרכז יעשו ויצליחו”.

 

להרשמה לכנס: https://rce.eu.com/product/conf20years