ממשלת הונגריה חתמה על הסכם מיוחד עם איגוד הקהילות היהודיות עמי״ך (EMIH) האורתודוקסי, במסגרתו קיבלה הקהילה היהודית האורתודוקסית מעמד מיוחד והכרה רשמית מיוחדת ע”י המדינה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. בכך תוקן עוול של עשרות שנים במהלכן רק הזרם הנאולוגי-רפורמי בהונגריה נהנה מהכרה ממסדית רשמית ועמה מתקציבים ממשלתיים ישרים, בעוד הקהילה האורתודוקסית לא זכתה להכרה.

ההסכם נחתם ע”י סגן ראש ממשלת הונגריה ז’ולט שמיין והרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות  הרב שלמה כובש, שהפך בעקבות חתימת ההסכם למייצג רשמי של הקהילה היהודית בפני השלטונות, את המעמד החשוב כיבדו בנוכחותם הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו, אב”ד הבד״ץ דקהילות החרדים דבודפשט הרב ברוך אוברלנדר, מר שאנדור שארקאדי נשיא הקהילה, מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, רבני ונכבדי הקהילה. לפני טקס החתימה נפגשו אנשי EMIH עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן.

לאחר החתימה על ההכרה הרשמית ציין הרב שלמה כובש: “70% מבאי בית הכנסת של הקהילה היהודית בהונגריה  הם כאלה שההורים שלהם היו פחות דתיים מהם. הקהילה היהודית בהונגריה היום מורכבת מכאלה שבעשרים שלושים שנים האחרונות חזרו לשורשים שלהם לרוח ישראל סבא”.

הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו אמר לאחר החתימה: “בחתימה הזאת באים ומכריזים: בזכות העבר המשותף של יהדות הונגריה עם המדינה, חותמים היום הצדדים על הסכם שמצד אחד יבטא את שמירת העבר ובאותו זמן יתרום לחינוך של הדור העתיד לאחדות והכרת הטוב”.

אב בית דין הבד״צ דקהילות החרדים דבודפשט וחבר ‘המרכז’ הרב ברוך אוברלנדר ציין: “הרבי מליובאוויטש נשא על לבו את גורלה של יהדות הונגריה, ועל כן שלח אותנו לפני שלושים שנה בתור שלוחיו להוביל לתחייה דתית בקרב היהודים דכאן. תודה לא-ל שהפעילות מצליחה והולכת ומוסיפה עוד ועוד, וכבר היום ישנם 17 רבנים שמכהנים ברחבי הונגריה באופי המיוחד של אהבת ישראל החב”די. היום הזה הוא יום היסטורי כשהשלטונות מכירים בפעילות זו, ומרגישים צורך לתמוך בה. וזה מביא לקיום תפילתו של ה’חתם סופר’ בצוואתו שלא יבש המעיין ולא יקצץ האילן של יהדות הונגריה שמאז ומעולם היתה יהדות תוססת דתית וחסידית”.

יו”ר ‘המרכז’ ו’איגוד הארגונים היהודיים באירופה’ הרב מנחם מרגולין בירך את ממשלת הונגריה ואמר שבמעשיה היא מוכיחה שוב את מאבקה הנחוש לא רק ברמת האנטישמיות במדינה, שהיא מהנמוכות באירופה כפי שמצטייר מדו”ח של האיחוד האירופאי, אלא גם בהשקעה למען פיתוח החיים היהודיים במדינה.

הרב אריה גולדברג מנכ”ל מרכז רבני אירופה הודה בחום לראש הממשלה ההונגרי על היחס החם והאוהד לקהילה האורתודוקסית בהונגריה והדאגה שלו לבטחון של אנשי הקהילה ומוסדות החינוך. הוא ביקש ממנו שבפגישות שלו עם ראשי מדינות אירופה יקרא גם להם לחזק את הבטחון האישי  ובמוסדות נגד האנטישמיות.

כיום פועלים בהונגריה שמונה בתי הכנסת מטעם איגוד הקהילות היהודיות עמי״ך (EMIH) ושבעה עשר רבנים ושליחי חב״ד שמשרתים את אנשי הקהילה המקומית ותיירים רבים בבודפשט, מישקולץ ודברצן.

בבתי ספר היסודי והתיכון של הקהילה לומדים מאות תלמידים מידי יום. הקהילה מקיימת בית תבשיל לנזקקים, הוצאת ספרי קודש בהונגרית, שחיטה כשרה, מסעדות כשרות ועוד. מספר המוסדות של הקהילה גדל משנה לשנה.

לפני שלושה חודשים נחנכו שני בתי כנסת חדשים על גדות הדנובה לזכר היהודים שנרצחו על שפת הנהר בתקופת השואה. בשנה שעברה נחנך בית הכנסת ההיסטורי בארמון בודה לאחר כמעט 400 שנה. בית הכנסת שימש את הקהילה היהודית במקום, נבנה באמצע המאה ה-15, יחד עם התבססות העיר, ושימש את הקהילה כמעט ברציפות עד תחילת המאה ה-16.

בית הכנסת המרכזי של הקהילה באובודה נפתח לפני 9 שנים אחרי שהוחזר לקהילה בתום תקופה של 60 שנה. בית הכנסת “אובודה” שזכה לאחרונה לכינוי “החורבה של ההונגרים”, נבנה לפני כמאתיים שנה בחלק ה”בודה” של בירת הונגריה. אולם התפילה המפואר שלו משתרע על פני שטח של 400 מ”ר עם 600 מקומות ישיבה, וגובהו מגיע ל-15 מטר. בנוסף קיימות בבניין עוד שתי קומות, אשר משמשות כאולם אירועים וכחדרי פעילות לילדי הקהילה היהודית.