בתום שבוע גדוש אירועים, אטרקציות וטיולים, סיימו מאה נערים ונערות ממדינות רוסיה, אוקראינה, איטליה, גרמניה, הונגריה, צרפת וספרד, חלק מהם ממשפחות שאינו יודעות דבר על היהדות, מסע ברחבי ארץ ישראל להכרת היהדות ושמירת המצוות.

אנשי ‘מרכז רבני אירופה’ שבאגף ‘מורשה’ פועלים בקרב קהילות יהודיות ובפרט קהילות הקטנות במזרח ובמערב אירופה. המטרה היא להביא זהות יהודית לילדים וילדות שלא זוכים לחוש שבת או ימי שבוע כמו יהודים, כיוון שאינם מתגוררים בסביבה יהודית, באמצעות פעילות סביב השנה ובפרט בחגים. פרויקט הדגל הוא מסע בני ובנות מצווה לישראל, שמסכם לימוד נושאים יהודיים במשך 3 חודשים, ואשר נמשך שבוע ברחבי ארץ ישראל, בו משתתפים הנערים והנערות

שיאו של שבוע המסע היה טכס בר/בת מצווה שנערך לילדים בכותל המערבי בו הוענקו לילדים תפילין, (אותם הניחו ברחבת הכותל המערבי), ולבנות הוענק פמוט ייחודי להדלקת נרות שבת קודש. זו השנה התשיעית שבה מתקיים הפרויקט המיוחד שבנוסף לסיורים ולאטרקציות, מתקיימות בו גם פעילויות חינוכיות-חברתיות.
במהלך המסע בישראל, שנמשך שבוע ימים, הצעירים ביקרו במקומות קדושים בכל רחבי הארץ וחוו הזדמנות מיוחדת להעמיק את הקשר שלהם עם המסורת היהודית והחיים בישראל. את הנערים ליוו רבני הקהילות ונשותיהם מערי המוצא שלהם ולאורך כל הביקור הוצמד לכל קבוצה מדריך הדובר את שפתה. המסע התקיים על ידי אגף ׳מורשה׳ שב׳מרכז רבני אירופה׳ בהנהלתו של הרב יוסף ביינהקר.

בנוסף לסיורים ולאטרקציות, התקיימו גם פעילויות חינוכיות-חברתיות. חלק מהפעילויות נערכו במסגרת הנפרדת של כל קבוצה וקבוצה וחלק במסגרת הכללית של המשלחת כולה. התוכנית נבנתה באופן שבו לכל אורי הימים הושם דגש על מה יכולים הנערים והנערות לקחת מהחוויה להמשך חייהם.

מנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין ציין כי: “הילדים חוגגים בארץ ישראל את כניסתם לעול המצוות. המסע בארץ ישראל טווה בליבם של הילדים את הקשר לתורה, ארץ ישראל והקב”ה”.

סמנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג אמר: “מטרת מסע זה לחבר את הנערים ליהדות ולערכיה, דרך קישורם לארץ ישראל ולירושלים וחגיגת בר/בת המצווה בכותל המערבי. הישגי חיבור זה ייבחנו ע”י שמירת הקשר של משתתפי המסע עם רבני הקהילות שלהם למשך שנות נערותם”.

אחד הסיפורים המרגשים במסע היה של הילד אלכסנדר קרייזברג, שמתגורר עם הוריו בעיר אופנבך בגרמניה, שעד לפני חודשיים כלל לא ידע כי הוא יהודי. אלא שאז שמעה אמו מאחד החברים שלו כי רב העיר הג”ר מנחם גורביץ’, שותף למסע בר/בת מצווה שעורך ‘מרכז רבני אירופה’ לנערים ונערות בני 12-13. היא הגיעה אל הרב גורביץ’ ושאלה הם יוכל הבן שלה להצטרף למסע.
הרב גורביץ’, שעד אותו הרגע כלל לא הכיר את בני המשפחה, הסביר כי המסע נועד לילדים יהודיים בלבד. “אנחנו יהודים”, אמרה האמא. היא התבקשה להציג מסמכים והוכחות ואלה הוצגו בתוך ימים ספורים. בירור מעמיק העלה כי אכן מדובר בילד יהודי ללא ספק.

אלא שאז עלתה בעיה נוספת. ההרשמה למסע הבר מצווה נסגרה ימים אחדים קודם לכן ולכאורה נראה היה כי לא ניתן לצרף ילד נוסף. בעוד הרב גורביץ’ מנסה להסביר את הבעיה הוא קיבל הודעה שאחד הילדים שנרשם למסע לא יוכל להגיע. “יש מקום”, הוא בישר בשמחה לאמא. ואז בירר מתי אמור הילד להכנס לעול מצוות. כשתרגם את התאריך הלועזי לעברי הוא גילה כי הילד יהיה בן 13 ביום שני כ”ז שבט. “נחגוג לו בר מצווה בישראל”, הוא בישר לאם המאושרת. ואכן ביום המיועד, כשהוא נרגש כולו ומברך לאט את ברכות התורה עלה חתן הבר מצוה לתורה כשחבריו למסע מברכים אותו בחום ואנשי ‘המרכז’ מתרגשים יחד איתו.

בשלושת הימים הראשונים של המסע שהו הנערים והנערות בצפון הארץ. הם ביקרו, בין השאר, בכפר התלמודי קצרין, בו ראו כבישת זיתים לייצור שמן זית ופגשו סופר סת”ם ממנו שמעו על תהליך כתיבת פרשיות התפילין וייצור ה’בתים’. בהמשך השבוע הם גם קיימו ביקור חוייתי בפרדס אתרוגים ומאפיית מצות בכפר חב”ד ושמעו על שרשרת הדורות. בשעה שבה הנערים פגשו סופר סת”ם הנערות קיימו הפרשת חלה.

בחלק החוייתי של המסע הם, בין השאר, עשו שיט על הכנרת, ערכו מסע ג’יפים, ביקרו ב’מיני ישראל’, טיפסו את מסלול מצדה ורחצו בים המלח.

גולת הכותרת של המסע היתה כאשר מאה הנערים והנערות מאירופה קיימו את חגיגת בר/בת המצווה שלהם בירושלים, בטקס מיוחד שנערך עבורם במערת צדקיהו ובכותל. אל הנערים והנערות הצטרפו גם אורחי כבוד, הרבנים הראשיים הג״ר יצחק יוסף והג״ר דוד לאו, ח״כ יואב בן צור יו”ר סיעת ש”ס, סגני ראש העיר ירושלים צביקה כהן ומשה ליאון, אנשי העסקים הנגיד ר’ מוטי זוננפלד ורמי לוי, גאב״ד פריז הג”ר ירמיה כהן חבר נשיאות ‘מרכז רבני אירופה’, מנכ״ל משרד הדתות עודד פלוס וראשי ‘מרכז רבני אירופה’.

במהלך הטקס החגיגי שנערך במערת צדקיהו, אותו מימן המשרד לעניני ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין, נשאו דברים אורחי הכבוד באירוע ושיתפו את הנערים ואת הנערות בהתרגשות שאוחזת בכל עם קיום החגיגות כאן.

דבריו המרגשים בטכס של הנגיד מוטי זוננפלד הביאו את השומעים להתרגשות רבה. זוננפלד סיפר לחוגגים על בתו, דניאלי ע״ה שהייתה נערה מלאת חן וחסד, שזכתה אף היא לחגוג את בת המצווה שלה בישראל. בגיל 20 ובתום יום התנדבות נוסף במחלקה האונקולוגית בשניידר נהרגה דניאלי בתאונת דרכים קטלנית ולזכרה הוקמה ׳קרן דניאלי׳.

זוננפלד בחר לשתף בסיפור מיוחד שאפיין את דניאלי במהלך חייה הקצרים: ״יום אחד נודע לדניאלי על בחור אחד שמאושפז במחלקה האונקולוגית. הבחור היה עולה חדש מרוסיה שבארץ נותר ללא משפחה, בודד. מחלתו הייתה קשה מאוד וסיכוייו להחלים היו קלושים. מתוך ייאוש, מאס הנער בחייו ולא רצה להמשיך לאכול ולקבל טיפול רפואי. בזכות מסירותה וטוב ליבה של דניאלי היא הצליחה לדובב אותו להמשיך בטיפול ולעודד אותו לאכול. בהמשך היה הנער מחכה עד לבואה, ורק אז היה אוכל. ברבות הימים נפטר אותו הנער ונקבר בבאר שבע. דניאלי הייתה מקפידה לנסוע עד לבאר שבע ולומר תהילים ליד קברו, שכן ידעה שאין לו עוד משפחה שתעשה זאת. כזאת הייתה דניאלי, אדם מלא בחסד. ואני קורא לכם להמשיך את חייכם מתוך זכות ומתוך חסד. אך לא פחות חשוב מכך, זכרו שהקשר שלכם עם העם בישראל חשוב מאין כמותו ובלכתכם לבתיכם המשיכו את המורשת של דניאלי, חסד וגאווה ציונית״.

בתום האירועים המרגשים, ביקשו ההורים, הנערים והנערות להודות ל’מרכז רבני אירופה’, בראשות הרב מנחם מרגולין, הסמנכ״ל הרב אריה גולדברג ולצוות המרכז הרב יוסי ביינהקר והרב אברהם אבא טורצקי, שעמלו רבות על הפקת המסע המיוחד. כמו כן, הם ביקשו למסור תודה מיוחדת לפורשי החסות על האירוע: הנגיד מר אלכסנדר משקביץ, קרן ‘מרומים’ בראשות הרב בן ציון ליפסקר, המשרד לענייני ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין וליועצת הבכירה לשר הגברת מוריה חלמיש, מר רמי לוי והרב מימון וכן לנגיד ר’ מוטי זוננפלד ומשרד היח”צ יוסי רוזנבוים. תודה והערכה מיוחדת הובעה לרב אליהו איידלקופ, מנהל הקרן לפיתוח יהדות אירופה על הסיוע הרב שמעניק לארגון מורשה ולמרכז רבני אירופה במהלך השנה כולה.