“המאבק שאתם מנהלים ללא ליאות למניעת התבוללות בעם ישראל, הסיוע הרב שאתם מגישים להגברת הטהרה בקרב יהודים ברחבי אירופה כולל בערים ששמותיהם לא מוכרות, וכניסתכם לתחום מתן כשרות למזון באמצעות מערכת הכשרות EK שהקמתם ואשר פעילה באירופה, ראויים לכל הערכה ותמיכתנו נתונה לכם” – במילים אלה ודומות להן התבטאו מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט”א במהלך סבב פגישות שעשו השבוע בבתיהם חברי מועצת ‘מרכז רבני אירופה’ במהלכם שאלו וליבנו הרבנים מאירופה שורה ארוכה של נושאים הלכתיים העומדים על הפרק בקרב יהדות אירופה ודיווחו על מצב הקהילות היהודיות שם.

המשלחת שביקרה בבתיהם של מרנן ורבנן הגר”ח קנייבסקי, האדמו”ר מגור, האדמו”ר מויז’ניץ, הגרב”מ אזרחי, חכם שלום כהן, הגר”י זילברשטיין והאדמו”ר מצאנז, כמו גם אצל הרבנים הראשיים לישראל הגר”י יוסף והגר”ד לאו, כללה את הרבנים הגאונים: הרב ירמיה כהן גאב”ד פריז, הרב מיכאל שמארלא גאב”ד שטראסבורג, הרב יעקב דוד שמאהל דיין דק”ק ‘שומרי הדת’ באנטוורפן, הרב משה טוביה וייסברגר אב”ד דק”ק ‘עדת יראים’ בודפשט, הרב ברוך אוברלנדר אב”ד בד”צ דקהילות החרדים בודפשט, הרב יהודה לייב מינצברג מפקח המקוואות, וכן את הרב משה וובר מנהל ‘כולל תורה’ הכולל למעלה מ-94 כוללים לבעלי בתים במדינות חבר העמים ובמדינות אירופה. במפגשים עם גדולי התורה השתתפו גם הרב מנחם מרגולין מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג סמנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אבא טורצקי והרב יוסף ביינהקר חברי הנהלת מרכז רבני אירופה.

בכל אחד מבתי גדולי ישראל התקבלו הרבנים בחיבה רבה והוקדש להם זמן ארוך. לבקשת גדולי התורה בישראל סקרו הרבנים מאירופה בהרחבה את הפעילות הרוחנית הייחודית שנעשית במדינות ובערי אירופה על ידי ‘מרכז רבני אירופה’ לעצירת ההתבוללות בקהילות היהודיות, את הסיוע שמעניק מרכז רבני אירופה לבניית מקוואות טהרה גם במקומות לא מוכרים – במהלך השנים האחרונות סייע המרכז לבניית 55 מקוואות במתן מימון (בסיוע קרן ‘מרומים’), ליווי הלכתי ומקצועי הדוק – וחולל בכך מהפך בתחום הטהרה, והפעילות האינטנסיבית של מערכת הכשרות EK של מרכז רבני אירופה, המבטיחה מזון כשר למהדרין ברחבי אירופה כולה.

הגר”ח קנייבסקי, האדמו”ר מגור, האדמו”ר מויז’ניץ, הגר”י זילברשטיין והאדמו”ר מצאנז עיינו במשך שעה ארוכה בחוברת המפרטת את בניית המקוואות במדינות והערים השונות על ידי ‘מרכז רבני אירופה’, כמו גם בחוברת ‘המהפך’ בה יש פירוט של פעילות רשת הכוללים שעל ידי ארגון ‘כולל תורה’. הם הביעו את התפעלותם והתרשמותם הרבה, ובירכו בחום את הרבנים כמו גם את ראשי ‘מרכז רבני אירופה’ ו’כולל תורה’.

לשאלת גדולי התורה פירטו הרבנים את הפעילות שנעשתה ונעשית בגרמניה, הולנד, צרפת, אוקראינה, רוסיה, בודפשט, אזרביג’אן ומדינות אחרות בכל הנושאים, המתבטא במהפכה רוחנית שניכרת בכל הערים הללו.

לצד זה הציגו הרבנים בפני גדולי התורה את המהפך בתחום הלימוד התורני בקרב יהודי אירופה אשר נעשה על ידי ארגון ‘כולל תורה’ בראשות הרב בן ציון ליפסקר מפטרבורג והרב משה וובר מדנייפרופטרובסק במימון קרן ‘מרומים’. הפעילות נעשית בפיקוח והכוונת הג”ר בערל לזאר רבה של רוסיה ובשיתוף ‘מרכז רבני אירופה’.

כיום קיימים למעלה מ-94 כוללים המפוזרים על פני 22 מדינות וערים באירופה בהם לומדים למעלה מ-1,500 איש. מדובר באוכלוסייה שברובה לא הכירה עד לפני כשנתיים צורת אות יהודית וכיום עוסקת בלימוד תורה, משנה, גמרא והלכה במסגרת שיעורים שניתנים בכוללים בפיקוח של רבני הערים והמדינות שעוקבים אחר הלימוד. כמו כן הודות לכוללים נעשו 192 בריתות, הועמדו 29 חופות והוכשרו מאות רבות של מטבחים בבתי יהודים. הרבנים ציינו כי לצד שיעורי התורה לגברים יש גם שיעורים בהלכה והשקפה לנשים.
פעילות זו היא המשך לפעילות בתחומי יהדות שנעשתה במהלך השנים על ידי רבני קהילות ואישים שונים. בזכות ‘כוללי תורה’ ניכרת פעילות רבה בבתי כנסת שעמדו שוממים במהלך ימות השבוע. הצימאון ללימוד התורה בסיוע אברכים הבקיאים בחומר הנלמד הפך לדבר נפוץ שזוכה לתמיכה מתושבים.

בכל בתי גדולי ישראל הביעו התפעלות מחוברת הלימוד של ‘כולל תורה’ כמו גם מההספק הלימודי והמהפכה שהם מביאים עימם, וציינו בהערכה את רמת השיעורים והחבורות הנלמדות, כפי שעלה מחברות מערכת הלימוד שהוצגו לגדולי התורה.