כ- 120 רבנים, מכל מדינות אירופה, הגיעו ביום שני האחרון לברלין שבגרמניה, להשתתף בכינוס השנתי של ‘מרכז רבני אירופה’, אשר נערך זו השנה ה-15, באחת מערי אירופה בהשתתפות רבני ערים וקהילות. הכינוס, אשר נפרש על פני שלושה ימים, מתקיים השנה בברלין שבגרמניה, באירוח בית חב”ד המרכזי בראשות רב הקהילה היהודית הגה”ח הרב יהודה טייכטל, ובמימון ‘קרן חוליא’ שמיסודה של קרן מתנאל ומנהלה מר אלברט אפללו שנטלה חסות על הכנס.

זמן קצר לאחר הגעתם אל המלון בו ישהו, המתינו לרבנים אוטובוסים שהסיעו אותם אל הקומפלקס רחב הידיים והמאובטח של בית חב”ד בברלין, שם מתקיימים הכנסים וההרצאות השונות.

את הכינוס פתח סמנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ הרב אריה גולדברג, שבירך את הרבנים המשתתפים בשם חברי נשיאות ומועצת רבני אירופה יחד עם מנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ הרב מנחם מרגולין וצוות ‘המרכז’ אשר עמל על הכנת הכינוס וציין כי לכנס השנתי יש חשיבות רבה בעצם המפגש בין רבנים מכל קצוות אירופה, שבוחנים יחד נושאים מגוונים ומחווים דעה מניסיונם, בבחינת איש את רעהו יעזורו.

המארח, הרב יהודה טייכטל, רב ומד”א הקהילה היהודית בברלין וחבר ביה”ד ברלין, עמד בדבריו על התפתחות היהדות המקומית וסיפר מנסיונו על הדרכים לבניית קהילה תורנית במקום בו ידע העם היהודי את אחת הטרגדיות והמשברים הקשים בתולדותיו.
“יש ראשי ישיבות ידועים בישראל שכותבים כתובות פסולות מחוסר ידיעת הלכות חופה וקידושין. כמי שעוסק רבות בנושא אני מוצא לא פעם טעויות שעושים ראשי ישיבות אשר פוסלות את הכתובה מעיקר הדין”, כך פתח את דבריו בכנס הגאון הרב יוחנן גור אריה, רב העיר חולון, שדבריו עסקו בדרכים השונות העומדות לרבנים לבירור יהדות, בפני זוגות הבאים להינשא או לכל צורך אחר.

מניסיונו רב השנים הוא תיאר שורה ארוכה של אירועים בהם היה שותף וכיצד נפתרו או מה עשה כדי להביא אותם לפתרון: “נושא כתיבת הכתובות והקידושין בארץ הפך להיות פרוץ וכל הרוצה בא ומקדש וכותב כתובה. בגלל חוסר הידיעה נכתבות על ידי ראשי ישיבות כתובות פסולות מעיקר הדין. היו גם מקרים רבים שמחוסר ידיעת ההלכה ראשי ישיבות לקחו כעדים קרובי משפחה”, אמר הגר”י גור אריה.

משא מאלף סביב נושא חינוך הילדים נשא הרב פרופ’ נריה גוטל נשיא מכללת אורות ישראל, שבחר את הכותרת ‘חושך שבטו שונא בנו’ – הכאת בנים ותלמידים. הוא תיאר שורה של סיטואציות כיצד מגיבים הורים או מורים למעשיהם של בני נוער וילדים, בלי שהם חושבים מה מסתתר מאחורי הדברים, האם יש בהם מסר שמבקש הנער להעביר ומדוע עשה זאת.

פאנל בנושאים הלכתיים אקטואליים התקיים עם הגאון הרב מאיר סירוטה דיין ומו”צ בבד”צ העדה החרדית. את הפאנל הנחה הרב אברהם אבא טורצקי מ’מרכז רבני אירופה’ שהעלה שורה ארוכה של שאלות הלכתיות, בנושאים מקוואות ושבת, שהגיעו מרבני קהילות באירופה אל ‘מרכז רבני אירופה’. תוך דקות ספורות הפך הפאנל לפולמוס הלכתי תוסס ומרתק, שנמשך שעה ארוכה מעבר למתוכנן, כאשר הרבנים מאירופה מעלים ארועים שעברו עליהם, (“משפחה מחללת שבת המבקשת להעלות לתורה בשבת ילד בר מצווה, והגיעה תוך חילול שבת. כיצד נכון לנהוג”), לצד הדילמות ההלכתיות שליוו אותם וההכרעות שקיבלו.

הידע התורני הנרחב של הנוכחים זכה להערכה מצד הגר”מ סירוטה שהוכיח את פסיקותיו משורה של מקורות הלכתיים. דקות ארוכות לאחר שהסתיים הפאנל עוד נשמעו הדיו, כאשר רבנים ניגשו להגר”מ סירוטה כדי לברר איתו פרטים שונים, ובמסדרונות התנהלו דיונים ערים בין הרבנים.

הרב ליאור ענבר מאמן מקצועי בשדה החינוך מזה למעלה מ-20 שנה, ריתק את הרבנים, כאשר החל לפרוש בניהם את שיטתו הייחודית – הנושאת את השם ‘חסידות דגופא’ – להעברת ערכים חינוכיים.

את דבריו התחיל בהרצאת דברים יחד עם שקפים שונים ודוגמאות. בהמשך ביקש מהנוכחים לעבור אל אולם סמוך אותו הכינו מראש. הוא ביקש מהרבנים לבצע שורה של תרגילי נשימה והרפיה והמשיך לתרגילי התעמלות קלים נוספים שנועדו להוכיח לרבנים את היכולת שלהם ושל אחרים לבצע דברים שלא חשבו שהם מסוגלים. “בעזרת הכנה קלה ואמונה בכוח העצמי ניתן לפרוץ דרכים חדשות ומגוונות”, ציין הרב ענבר בסיום הרצאתו, שהיתה ראשונה מתוך שלושה שהוא אמור לתת במהלך ימי הכנס. הרבנים מצידם הגיבו בהתפעלות על המסר עצמו כמו גם על דרך העברת הדברים.

מערכת הכשרות החדשה EK של ‘מרכז רבני אירופה’ מהווה אחד הנושאים המרכזיים בכנס, בעקבות הביקוש הרב של מפעלים באירופה, להיות תחת מערך הכשרות EK. במסגרת הדיונים נשא הגאון הרב ירמיה כהן, חבר נשיאות רבני אירופה ורב הפוסק שלEK שיעור בנושא כשרות מוצרים. הוא ציין מגוון דוגמאות מנסיונו רב השנים, שעוררו עניין רב בין הרבנים.

את היום הראשון של הכינוס סיימו הרבנים בארוחת ערב מכובדת, במהלכה נשא דברי תורה וברכה הגאון הרב ישראל יעקב ליכטנשטיין ראב”ד הפדריישן וחבר נשיאות רבני אירופה. בתחילת דבריו העלה סוגיה הלכתית אקטואלית שזכתה לעניין רב. את סיום דבריו הקדיש, בשם כל רבני אירופה, לדברי הערכה ותודה לעומדים בראש ‘מרכז רבני אירופה’ המנכ”ל הרב מנחם מרגולין, הסמנכ”ל הרב אריה גולדברג ולעובדי המרכז, הרב אברהם אבא טורצקי, הרב יוסי ביינהקר והרב נפתלי פלמן שעמלו ויגעו כדי להבטיח כנס עשיר ומגוון, שהרבנים יוכלו להפיק ממנו תועלת רבה. הוא ציין כי עובדי ‘המרכז’ עומדים בכל שעה לרשות הרבנים באירופה ומסייעים להם בכל מה שהם זקוקים לו, דבר שמקל מאוד על עבודת הרבנים.

ביום שלישי התמקד הכנס בנושא בירורי יהדות. הרב שמעון הר-שלום, מומחה לבירורי יהדות שעוסק רבות בתחום מטעם בית הדין הרבני בירושלים ונחשב לבר סמכא מופלג בתחום שבתי הדין סומכים על בירוריו, מסר מספר הרצאות לצד מצגת שתמחיש לרבנים כיצד רב קהילה יוכל לבדוק מסמכי יהדות שמוצגים בפניו ופרקטיקה של בירור יהדות.

בהמשך היום, במסגרת ‘חסידות דגופא’ העביר הרב ליאור ענבר אימון בהגנה עצמית לשעת חירום, בעקבות האנטישמיות הגואה במדינות אירופה.

לאחר מכן יצאו הרבנים אל ‘רציף 17′ בתחנת הרכבת בברלין, שהיתה אחת הנקודות המרכזיות לגירוש 55,000 יהודים מברלין אל גטאות לודז’ ורשה, ריגה ומחנה ההשמדה אושוויץ. שורה של עתונאים מכלי תקשורת בגרמניה ומרחבי אירופה הגיעו לסקר את ביקורם של הרבנים במקום, ולאחר מכן ראיינו אותם והתעניינו בתחושותיהם. (ראו כתבה נפרדת)

בשעות הצהרים הגיע, לראשונה בכינוס רבנים, נשיא הבונדסטאג של גרמניה, ד”ר נורבט לאמרט, האיש השני בחשיבותו בגרמניה, שהגיע לכבד את הרבנים ואף נשא דברים בפניהם. (ראו כתבה נפרדת)

בערבו של היום התקיים ארוחת ערב מיוחדת בהשתתפות שגרירי המדינות החברות באיחוד האירופי. כל שגריר יסב לשולחן יחד עם הרב שאת מדינתו הוא מייצג. (ראו גלריה נפרדת)

ביום רביעי, לאחר סדרת הרצאות נוספות בנושאי חינוך והלכה מפי הגאון הרב מאיר סירוטה מו”צ בבד”צ העדה החרדית, הרב ליאור ענבר, הרב שמעון הר שלום, והרב משה גנוט בנושא תורת הנפש היהודי, יסתיים הכנס וכל אחד מהרבנים חזר אל המדינה והעיר בה הוא מתגורר כאשר יש לו ידע רב יותר שיסייע בידיו.